هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار شد

هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار شد
سه شنبه 5 ارديبهشت 1396 - 15:12

هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) با حضور نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا دقایقی پیش در شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد.

العالم- ایران

در این نشست «عباس عراقچی» معاون حقوقی و امور بین الملل وزیرامور خارجه و «مجید تخت ورانچی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه و «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور دارند.
این نخستین نشست کمیسیون در زمان روی کار آمدن دولت جدید آمریکاست. نشست قبلی در روز 21 دی( 10 ژانویه 2017) ده روز پیش از پایان دوران ریاست جمهوری اوباما و به درخواست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد تا به بدعهدی های آمریکا و تمدید قانون موسوم به ایسا بپردازد.

یکی از موضوع هایی که در دستور کار نشست امروز است، رسیدگی به درخواست خرید 950 تن کیک زرد از قزاقستان در یک دوره سه ساله است که موافقت همه کشورهای طرف کانال خرید در خصوص آن اخذ نشده است.
گفته می شود انگلیس با این درخواست موافق نیست و قرار است در این نشست درباره آن مذاکره شود. هرچند که مخالفت با این درخواست، به معنای نقض برجام محسوب نمی شود.
عراقچی که ریاست ستاد پیگیری اجرای برجام را نیز به عهده دارد، دو روز پیش گفت در جریان نشست کمیسیون مشترک ایران و کشورهای 1+5 'تمامی موارد بدعهدی، تعلل و مقابله جویی دولت آمریکا نسبت به برجام را مطرح و پیگیری خواهد کرد'.
معاون وزیر امور خارجه همچنین درباره دیدار روز گذشته خود با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی وظیفه اش را رفع موانع و مشکلاتی دانست که ممکن است بر سر راه اجرای برجام(برنامه جامع اقدام مشترک) پیش بیاید و ملاقاتش را با آمانو بسیار خوب توصیف کرد.
وی افزود: گزارش های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تایید واقع شده که ایران برجام را به دقت اجرا کرده و همواره به تعهداتش پایبند بوده است.
عراقچی با تاکید بر اینکه در مورد طرف مقابل به طور کامل این موضوع صادق نیست، گفت: در این ملاقات آخرین وضعیت تاسیسات هسته‌ای ایران، بحث اراک، فردو، نطنز، نحوه بازرسی‌ها و نظارت آژانس را مرور کردیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها