دویچه وله گزارش داد

پاکستان باید درباره روابطش با ریاض، ایران را متقاعد کند

پاکستان باید درباره روابطش با ریاض، ایران را متقاعد کند
چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396 - 22:22

وبگاه شبکه خبری آلمانی نوشت: واجب است پاکستان، ایران را متقاعد کند که ائتلافش با عربستان تنها علیه القاعده و داعش بوده و حکومت‌های سوریه و عراق را نشانه نگرفته است.

العالم - آسیا - ایران

وبگاه آلمانی «دویچه وله» در تحلیلی پیرامون رویکردهای اخیر پاکستان در قبال ایران و عربستان نوشت: در حالی‌که پاکستان به طور معمول سعی در حفظ روابط با ایران و عربستان دارد، اما اینک قصد تغییر کامل آن را گرفته است.

بر اساس این گزارش، پاکستان به تازگی «راحیل شریف» رییس سابق ستادکل نیروهای مسلح خود را به سمت رییس ائتلاف نظامی عربستان برگزیده است، اقدامی که کارشناسان آن‌را در وهله نخست علیه ایران برمی‌شمارند.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز از سفر روز جمعه راحیل شریف به ریاض جهت رایزنی در این زمینه خبر داد،  هرچند که مقام‌های مرتبط مدعی هستند که ائتلاف تحت فرماندهی شریف اقدامی علیه کشورهای مسلمان نمی‌کند.

خبرنگار دویچه وله در حالی از مشوق‌های «نواز شریف » نخست وزیر پاکستان به ایران برای آرام کردن این کشور به دنبال انتصاب جنجال برانگیز راحیل شریف خبر داده که بعید است این ابتکارها نتیجه‌ای داشته باشند.

«امان مامون» استاد سابق دانشگاه «علامه اقبال لاهوری» در اسلام آباد ، پایتخت پاکستان به دویچه وله گفت: «عربستان و ایران به یکدیگر اعتمادی ندارند. ریاض نیز خواهان بی‌طرفی پاکستان نیست و حمایت کامل این کشور را می‌خواهد. سئوال مطرح شده در اینجا چگونگی موفقیت دیپلماتیک پاکستان است؟»

برخی کارشناسان نیز وابستگی اقتصادی پاکستان به  عربستان را دلیل حمایت این کشور از ریاض و انتصاب راحیل شریف برشمرند.

یک تحلیلگر پاکستانی نیز با اشاره به نقش آمریکا در این ماجرا گفت: «یک مقام آمریکایی با سفیر اخیر خود  به عربستان سعودی به بیان حمایت این کشور از ائتلاف عربستان و انتقاد از ایران پرداخت. بنابر این، اهداف این ائتلاف مشخص است.»

این تحلیلگر البته به پاکستان پیشنهاد بی طرفی در مشاجره بین ایران عربستان را داد.

در بخش دیگر این مطلب به روابط ایران و پاکستان و تلاش مقام‌های ایران چون «حسن روحانی» رییس جمهور که در سفر اخیر خود به این کشور سعی نمود پاکستان را متقاعد به حفظ موضع بی‌طرفی در امور خاورمیانه نماید و در عین حال روابط معمول را با پاکستان حفظ کند اشاره شده است.

«مایکل کوگلمن» تحلیلگر اندیشکده  «ویسلون» معتقد  است:«پاکستان در ائتلاف عربستان باقی می‌ماند و این مسئله صرفنظر از واکنش‌های ایران است. پاکستان و عربستان دهه‌ها است که با هم روابط نظامی دارند و بعید است که این مسیر عوض شود.»

«فرحان حنیف صدیقی» تحلیلگر امور بین‌الملل دانشگاه قائد اعظم پاکستان نیز معتقد است که نیاز است اسلام آباد به ایران اطمینان دهد که ائتلاف با عربستان علیه هیچ کشوری نیست.

وی گفت: «واجب است تا پاکستان ایران را متقاعد کند که ائتلاف با عربستان تنها علیه القاعده  و داعش است. اگر ایران بر این باور بماند که ائتلاف عربستان حکومت‌های سوریه و عراق را نشانه گرفته است، تلاش‌های دیپلماتیک پاکستان بیهوده خواهد بود.»

پربیننده ترین خبرها