افزایش تنش بین مزدوران عربستان و امارات در یمن

افزایش تنش بین مزدوران عربستان و امارات در یمن
جمعه 8 ارديبهشت 1396 - 09:13

یک منبع محلی در استان عدن به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که به دنبال پایان بحران بازداشت فرمانده تیپ چهارم در فرودگاه بین المللی عدن، نیروهای وابسته به گارد محافظ رئیس جمهور مستعفی یمن، این فرودگاه را ترک کرده و به پادگان خود برگشتند.

العالم - یمن
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این منبع افزود "سرتیپ مهران القباطی"، فرمانده تیپ چهارم حفاظت از رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن در عدن، پس از آنکه در فرودگاه عدن از ورود به این شهر منع شد، به ریاض بازگشت.
این منبع محلی گفت ممکن است علت جلوگیری از ورود سرتیپ القباطی – که به امارات وابسته است – تغییرات محدودی باشد که منصور هادی در کابینه خود داده است؛ وی "هانی بن بریک"، وزیر مشاور دولت وابسته به امارات را برکنار و تحت تعقیب قرار داد.

وی همچنین "عیدروس الزبیدی"، استاندار عدن را که او هم وابسته به ابوظبی ست برکنار کرده و "عبدالعزیز المفلحی" را جایگزین او کرد.
ناظران معتقدند این دو نفر که از حمایت امارات برخوردارند، به مخالفت با دولت منصور هادی پرداخته اند و بارها اوضاع عدن را تا مرز درگیری مسلحانه کشیده اند؛ از جمله "ابو قحطان"، فرمانده حفاظت فرودگاه عدن با حمایت امارات دست به شورش مسلحانه زده و هواپیماهای تحت امر وی یک پست امنیتی نیروهای هادی در اطراف فرودگاه را بمباران کردند.
به گفته یک منبع یمنی که نخواست نامش فاش شود، الزبیدی و بن بریک از مهمترین بازوهای سیاسی امارات در یمن بوده و همواره به شورش علیه منصور هادی متمایل بوده اند. آنها از برخی اقدامات جدایی طلبانه در جنوب نیز حمایت کرده اند.
208

پربیننده ترین خبرها