هاشمی‌طبا: جوان‌گرایی با تکیه بر تجارب پیش‌کسوتان

هاشمی‌طبا: جوان‌گرایی با تکیه بر تجارب پیش‌کسوتان
شنبه 9 ارديبهشت 1396 - 23:26

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کابینه من جوانانی هستند که خاصیت مشورت با بزرگان داشته باشند.

العالم - ایران

 سید مصطفی هاشمی طبا در ویژه برنامه انتخاباتی شبکه خبر سیما با بیان اینکه در 33 سالگی به وزارت رسیده، افزود: معتقدم باید به توانایی جوانان باور داشت و من کسانی را بر می گزینم که خاصیت مشورت با پیشکسوتان داشته باشند البته شرایط سنیشان هم بین 40 تا 50 سال باشد.

او ادامه داد: بستگان من دو بخشند؛ یا نزدیک یا کمی نزدیک که من از هر دوی آنها استفاده نخواهم کرد زیرا موجب تبعیض میان افراد خواهد شد. احساس می کنم اگر کابینه من غریبه ها باشند از این حاشیه ها به دور خواهم بود اما نمی گویم از آشنایان کاری بهره گیری نخواهم کرد.

هاشمی طبا گفت: قدرت تعامل فردی و توانایی مجاب سازی دیگران از خصوصیات بارز رئیس جمهور خوب است که من این توانایی را در خود می بینم اما گاهی هم امکان تعامل خوب وجود نخواهد داشت.

او افزود: اگر اختلافی میان رئیس جمهور و دیگر قوه ها پیش بیاید نباید نادیده گرفت که این مسائل قابل تفهیم به جامعه نخواهد بود. ما برای حل این مسائل فصل الخطابی هم داریم که حتماً از فرمایشات رهبری هم بهره خواهیم جست.

این نامزد انتخاباتی با بیان اینکه روحیه انقلابی گری یک امر نسبی است و کسی نمی تواند در مورد خودش قضاوت کند گفت: من همواره سعی کرده ام انقلابی بمانم و خود را با ارزش های انقلاب تطبیق دهم اما به این معنی نیست که تند و با شتاب حرف بزنم. باید با روحیه جامعه تطبیق بیابیم تا انقلابی بمانیم.

هاشمی طبا افزود: تفکیک توانایی های رئیس جمهور ممکن نیست اما اگر کسی در جایگاه رئیس جمهور توانایی مدیریت داشته باشد باید بداند با کیش شخصیتی مدیریت خود را زیر سؤال خواهد برد. یک رئیس جمهور با استفاده از ظرفیت های قانونی و فرموده های رهبری می تواند موفق باشد.

او با نگاهی به ظرفیت نقدپذیری رئیس جمهور گفت: گاهی باید پول داد و منتقد پیدا کرد زیرا اطلاعاتی که به دست ما می رسد معمولاً از سوی همکارانمان فیلتر می شود پس باید منتقدان را ارج نهیم و از صحبتهایشان نکاتی را درک کنیم زیرا آدم بدون نقد منهدم می شود.

هاشمی طبا افزود: انسان عادی در زندگی پر حاشیه نمی تواند دوام بیاورد اما رئیس جمهور باید حاشیه ها را آرام و با کیاست مدیریت کرده تا از آنها بگذرد.

او در مورد اعلام دارایی هایش هم گفت: در زمان وزارت خود یک بار دارایی های خود را اعلام کردم و از تکرار آن باکی ندارم زیرا اگر کسی ریگی به کفشش نباشد این کار را خواهد کرد.

این نامزد انتخاباتی با بیان اینکه هیچ ملتی بدون اتکا به نفس و توسل به نیروهای درونی قادر به رشد نخواهد بود افزود: این بدان معنی نیست که ارتباط با کشورهای خارجی را قطع کنیم. ما باید با کارشناسی و بهره گیری از تکنولوژی در ارتباط با دیگر کشورها به پیشرفت و تقویت توان درونیمان برسیم؛ این مهم، از توصیه های پیامبر اسلام هم بوده است.

هاشمی طبا ادامه داد: منطقه بندی برای برقراری ارتباطات خارجی با رویکرد منفعت طلبی یک امر مکانیکی است. درست است که ما همسایگانی داریم که بعضاً با ما مشکلاتی دارند اما فراموش نکنیم که این دولتها ماندگار نیستند و ما باید برای تداوم ارتباط با این همسایگان تلاش کنیم. البته اگر همسایه ای قصد تعرض به ما داشته باشد حتماً پاسخی مقتضی از مردم دریافت خواهد کرد.

او گفت: باید تلاش کنیم تا دیگر کشورها تبادل اقتصادی تجاری با اهداف مثبت داشته باشیم. اگر سیاستی مناسب را بکار بگیریم و کشورهای مورد شناسایی خود را درست انتخاب کنیم می توانیم گامهای مثبتی برای پیشرفت اقتصادی برداریم.

هاشمی طبا با بیان اینکه اصل مقاومت باید همواره در زندگی وجود داشته باشد ادامه داد: انسان در مقابل کژی ها باید مقاومت کند. کسانی که در دوران استکبار مستحیل شدند مقاومت نداشتند. برای مثال اگر فلسطین در روزهای اول از سوی مردمش مورد حمایت قرار می گرفت هیچ وقت کارش به اینجا نمی رسید. راهبرد مقاومت باید از سوی شوراهای سیاستگذاری داخلی تعیین و تدوین شود او گفت: اگر تحریم ها چیز جدیدی به بار بیاورد، آثارش بیشتر از آنچه قبلاً بوده است نخواهد بود. در زمان تحریم ما از کشورهای تحریم کننده کالا خریداری می کردیم، این به معنی خلاف مقاومت نیست، زیرا ما برای تقویت قوای درونی باید اقداماتی صورت دهیم.

این نامزد انتخاباتی در خصوص نام گذاری شیطان بزرگ و جمله معروف آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند گفت: امام راحل به درستی و هوشمندانه عنوانی شایسته برای آمریکا برگزیده است.

هاشمی طبا ادامه داد: اگر زورگویی های آمریکا ادامه یابد پاسخش مقاومت است، حفظ شخصیت خودمان در قبال مردم سبب می شود تا ما از ویرانی ها سر بلند کنیم و با ایستادگی در مقابل مستکبران بتوانیم شخصیت خود را کامل کنیم.

او با بیان اینکه پیام انقلاب و مردمی بودن ما دل آمریکایی ها را لرزانده است گفت: باید از حیث فیزیکی هم قوی شویم و این مهم با توجه بر تکنولوژی و اتکا به توانایی فکری و نفس ملت ممکن خواهد شد.

هاشمی طبا افزود: از توفیقات دولت روحانی امضای برجام بوده که پیروزی در مقابل صهیونیستها و آمریکایی ها را برایمان به ارمغان آورد. برخی می گویند آمریکا بدعهد است، من می گویم مگر قرار است خوش عهد باشد اما نباید از توافق با این افراد پرهیز کرد. همان گونه که در صدر اسلام پیامبر به حضرت علی (ع) با معاویه عهدی امضا کردند تا بدعهدی معاویه معلوم شود. امضای برجام هم دلیل ساده لوحی ما نیست بلکه در نهایت کیاست صورت گرفته است.

او اضافه کرد: اگر کنگره آمریکا در قبال برجام پا پس می کشد دلیل به نقض معاهده نیست، نقض معاهده زمانی است که همه کشورهای طرف مقابل آن را نقض کنند. اگر آمریکا به تنهایی برجام را نقض کند، ما با دیگر کشورهای مقابلمان روابطمان را ادامه خواهیم داد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها