آتش سوزی مسجد شیعیان سوئد عمدی بود

آتش سوزی مسجد شیعیان سوئد عمدی بود
دوشنبه 11 ارديبهشت 1396 - 21:19

پلیس استکهلم از عمدی بودن آتش سوزی در بزرگ ترین مسجد شیعیان در سوئد خبر داد.

العالم - اروپا

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، یکشنبه شب، آتش نشانان سوئدی گزارشی مبنی بر وقوع حریق در حومه استکهلم دریافت کردند. پلیس می گوید آتش سوزی در قسمت جلویی و خارجی ساختمان رخ داده است.

تحقیق درباره این آتش سوزی عمدی و انگیزه احتمالی سیاسی آن شروع شده است. سخنگوی پلیس می گوید آتش از بیرون ساختمان بوده و کسی مجروح نشده است.

عقیل ظاهری سخنگوی هیأت مدیره مسجد در گفت و گو با شبکه اس وی تی که تلویزیون رسمی سوئد است گفت این بزرگ ترین مسجد شیعیان در سوئد است و هزاران نمازگزار در حال حاضر نگران هستند.

بر اساس اطلاعیه ای که در تارنمای مرکز اسلامی امام علی (ع) منتشر شده است، شروع این آتش سوزی از بخش پشتی مرکز آغاز شده و دود ناشی از این حادثه همچنان تمامی بخش های ساختمان را پوشانده است.

بر اساس این گزارش، براثر حادثه یاد شده، هیچ فردی آسیب جسمانی ندیده است. ارزیابی های اولیه پلیس سوئد نیز حاکی از عمدی بودن این حادثه بوده است.

پلیس از دستگیری یکی از مظنونین در بعدازظهر امروز خبر داده است.

طی سال های اخیر چند مسجد و مرکز اسلامی در سوئد دچار آتش سوزی شده اند که اغلب عاملان آن شناسایی نشدند.

درهمین حال حجت الاسلام و المسلمین «محسن حکیم الهی» رئیس مرکز اسلامی امام علی (ع) سوئد، روز دوشنبه در اظهاراتی، حادثه آتش سوزی در این مرکز را ناشی از اهمال پلیس سوئد در حفاظت از این مرکز در برابر عناصر افراط گرا، عنوان کرد.

حکیم الهی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: 'همانطور که مستحضر هستید طی چند ماه اخیر گروه های افراط گرا خصوصا داعش دست به عملیات خشونت آمیزی در سوئد زدند. آخرین حادثه تروریستی در استکهلم بود که ما سریعا آن را محکوم کردیم.'

وی افزود: [آنها] چند بار مرکز را در گذشته به اشکال مختلف تهدید کرده بودند و ما هم به پلیس خبر داده بودیم، پلیس هم گفته بود که تمهیداتی را انجام داده اند اما متاسفانه دیشب( یکشنبه شب) پس از پایان مراسم جشن میلاد امام حسین (ع)، ظاهرا یکی از عناصر وابسته به گروه های افراط گرا وارد می شود و ساختمان را به آتش می کشد.

رئیس مرکز اسلامی امام علی (ع) اضافه کرد: 'پلیس هنوز در رابطه با دستگیری مقصرین این حادثه اخبار جدیدی را به ما نداده اما به این نتیجه رسیده که این حادثه عمدی و تروریستی بوده و سرنخ هایی را بدست آورده است.'

حکیم الهی گفت به باورش عناصر دخیل در این جریان به گروه های افراط گرا و تروریستی و حادثه تروریستی اخیر در استکهلم مرتبط بوده اند.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که چه میزان از ساختمان مرکز اسلامی امام علی(ع) آسیب دیده گفت: خوشبختانه سالن بزرگ آتش نگرفت اما متاسفانه سالن غذا خوری و قسمت هایی از سالن بانوان دستخوش آتش سوزی شدند.

مرکز اسلامی امام علی (ع) همچنین با انتشار اطلاعیه ای از لغو کلیه برنامه های این مرکز تا روز پنجشنبه آتی برابر با 5 ماه «می» خبر داد.

مرکز اسلامی امام علی (ع) مرکزی مستقل، دینی و مردمی است که توسط جمعی از مسلمانان و پیروان مکتب اهل‌بیت (علیهم السلام) در سال 1996 میلادی تاسیس شده است.

این مرکز هیچ گونه وابستگی به دولت و یا نهاد خاصی ندارد و اداره آن با تکیه بر شرع مقدس اسلام و قوانین کشور سوئد صورت می‌گیرد.

این مرکز اسلامی علاوه بر برنامه‌های ثابت خود همچون برگزاری منظم نمازهای جماعت، نماز جمعه، دعای کمیل و غیره در مناسبت‌های مختلف سال نیز دارای برنامه های گوناگون اسلامی و فرهنگی است که همواره با استقبال مسلمانان و بالاخص شیعیان مقیم سوئد و کشورهای همسایه همراه بوده است.

از دیگر اهداف مرکز ایجاد همکاری و ارتباطی صمیمانه تر با نهادهای مختلف کشور سوئد برای تسهیل هم پیوستگی مسلمانان و شیعیان مقیم با فرهنگ سوئدی است.

از دیگر فعالیت‌های این مرکز می‌توان به برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارهای فصلی و سالانه اشاره کرد که به موضوعات مختلفی در مورد اسلام و وضعیت مسلمانان در سوئد و اسکاندیناوی می پردازد.

برنامه ها و فعالیت های این مرکز معمولا به سه زبان فارسی، عربی و سوئدی برگزار می‌گردد.

202

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها