جهانگیری:به جای دانشگاه امنیتی باید دانشگاه امن داشته باشیم

جهانگیری:به جای  دانشگاه امنیتی باید دانشگاه امن داشته باشیم
سه شنبه 12 ارديبهشت 1396 - 19:59

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت باید دانشگاه امنیتی به دانشگاهی امن و دانشگاه نگران و مایوس به یک دانشگاهی برخوردار از آزادی های علمی، سیاسی، فرهنگی و امیدوار به آینده تبدیل شود.

العالم - ایران

اسحاق جهانگیری امروز در  چهارمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران افزود: دانشگاه باید به نهاد اصلی تولید اندیشه و علم، نواندیشی، نظریه پردازی، پرسشگری، نقد، طرح و حل مسئله و آینده پژوهی در مسائل آنی و آتی کشور تبدیل شود.
وی تصریح کرد: لازمه این موضوع توافق مجموعه نظام است که از یک دانشگاه منفعل به یک دانشگاه فعال تبدیل شود.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: به طور حتم در دولت بعدی یکی از مسیرهایی که باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد، دانشگاه است.
وی افزود: پیش نیاز و عامل اصل توسعه پایدار، توسعه انسانی، فرهنگی و علمی است، کانون اصلی که می تواند توسعه علمی را به صورت جدی پیش ببرد دانشگاه است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: تلاش دولت یازدهم توسعه علم و فناوری ها بود که در این زمینه سیاست های دقیقی را برنامه ریزی کرد که از جمله آنها می توان به اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد.
معاون اول رئیس جمهوری همچنین گفت: تلاش بر این بود که در مرحله اول فناوری حلقه علم و تجارت را به هم وصل کنیم و پیوند پویایی بین مراکز علمی کشور اعم از دانشگاه ها بوجود بیاوریم و تلاش کنیم علم در جامعه عمومی شود.

یاید تلاش کنیم علم در جامعه عمومی شود
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای برقراری ارتباط میان علم و اقتصاد گفت: تلاش بر این بود که در مرحله اول فناوری، حلقه علم و تجارت را به هم وصل کنیم و بین مراکز علمی کشور اعم از دانشگاه ها پویایی بوجود بیاوریم و تلاش کنیم علم در جامعه عمومی شود.

اسحاق جهانگیری امروز در چهارمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران ،  افزود: سهم کارآفرینی و اشتغال زایی بویژه برای فارغ التحصیلان دانشگاه را باید به کمک دوستان افزایش دهیم، مسایل آموزشی و پژوهشی کشور را نیز با پیوند با مراکز علمی معتبر دنیا با دانشگاه ها روز آمد کنیم.

وی تصریح کرد: تمرکز زدایی در مسایل دانشگاه ها و آموزش عالی کشور در دستور کار دولت است چرا که دانشگاه به عنوان یک نهاد می تواند از نظر علمی، اداری، مالی و به طورکلی از هر نظر مستقل باشد.

وی با بیان این که دانشگاه ها از هر نظر می توانند مستقل باشند، خاطرنشان کرد: هم وزارت علوم و هم دولت باید در این مسیر قدم های بزرگی بردارد.

معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: منابع دولت برای تخصیص بودجه محدود است و هیچ وقت هم از این محدودیت منابع نجات پیدا نکرده و نخواهیم کرد، تامین مورد نیاز دانشگاه ها برای کارهای علمی، پژوهشی و آموزشی جزو سیاست های دولت بوده است که به بخشی از این سیاست ها عمل شد.

جهانگیری ادامه داد: بخشی از آن هم با موانعی روبرو شد و دولت یازدهم نتوانست این سیاست ها را آن طور که نیاز بود، عمل کند و بتوانیم اقتدار را به دانشگاه ها بازگردانیم.

وی همچنین گفت: یکی از دلایل این بود که ما در دولت یازدهم چند نفر را به عنوان وزیر وزارت علوم به مجلس معرفی کردیم اما آنها موفق نشدند رای لازم را کسب کنند.

جهانگیری افزود : رضا فرجی دانا، جعفر نیلی منفرد دو نفر از مدیرانی بودند که ما از دانشگاه برای آموزش عالی در نظر گرفتیم که موفق به کسب رای نشدند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: فرجی دانا در مقطع کوتاهی در خدمت وزارت علوم و دولت بود، بنابراین فهمیدیم که دولت در این بخش با راه بسیار سختی روبرو است،  البته فرهادی در این مدت کوتاهی که به دولت پیوست کارهای خوبی انجام داده است.

وی با بیان این که دانشگاه می تواند در حل مسایل مهم و حیاتی کشور نقش آفرین باشد، گفت : امروز یکی از اصلی ترین دغدغه های پیش روی کشور مساله بیکاری است و این که چگونه می خواهیم آن را حل کنیم. در همین ماه های اخیر جلسه ای با رهبر انقلاب داشتیم و به هشت مورد از چالش هایی که به اعتقاد ما به ابر چالش تبدیل شده اشاره کردیم که نمونه آن مساله بیکاری و کمبود آب است.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: درمورد کمبود منابع آب بسیار هشدار داده می شود که آینده ایران ممکن است به خطر بیافتد، یا در مساله زیست محیطی هشدار می دهند که هرچه زودتر اگر اقداماتی در کلان شهرها و  مسئله ریزگردها انجام نشود، بخش گسترده ای از کشور را می تواند با فاجعه روبرو کند.

جهانگیری گفت: استنباط من این است که ما می توانیم برای حل مساله بیکاری با این عظمتی که دارد، کارهایی انجام دهیم، البته نمی توان بیکاری را با شعار حل کرد.

وی ادامه داد: در بهترین دوران در اقتصاد ایران بین 600 تا 700 هزار شغل ایجاد شد، در دوران طولانی هم بوده مثلا یک دوره هشت ساله که در بهترین دوران درآمدی کشور بود شغل ایجاد شده صفر است.

وی با اشاره به نوسانات اقتصادی درکشور تصریح کرد: هم رشد 12تا 13 درصدی در یک دوره ، هم رشد منفی 7 درصدی، هم تورم 50 درصدی ، هم تورم 6 تا 7 درصدی داشته ایم. همچنین اشتغال زایی 600 تا 700 هزار نفر و هم اشتغالزایی صفر داشته ایم، مشخص است که اقتصاد ایران با یک مشکلات جدی روبرو است.

جهانگیری افزود: درحال حاضر متولدین دهه 60 وارد بازار کار شده اند، بیش از پنج میلیون دانشجو در کشور داریم و به طور متوسط سالی بیش از یک میلیون نفر فارغ التحصیل می شوند، اگر مدیریت و ظرفیت کشور مثل دورانی خوب باشد باز معنایش این است که سالی 600 تا 700 هزار نفر به بیکاران کشور اضافه می شود.

وی در ادامه به ظرفیت های فراوان کشور و امکان اشتغال زایی به تناسب آن اشاره کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم به اهداف مورد نظر در اشتغال زایی دست پیدا کنیم نیازمند الزاماتی هستیم که باید محقق شوند.

این نامزد انتخابات گفت: در کشور همواره هدف های خوب مورد توجه همه قرار می گیرد و همه علاقمند هستند که این اهداف محقق شود به عنوان مثال وقتی می گوییم سالی یک میلیون شغل ایجاد می کنیم، همه می گویند این خیلی خوب است برویم دنبال آن، اما باید توجه داشته باشیم که بدون تحقق الزامات مورد نیاز نمی توانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد : از الزامات اشتغال زایی در کشور  ایجاد نکردن تنش در تعاملات بین المللی است و باید بتوانیم با دنیا دادوستد اقتصادی داشته باشیم و فناوری نوین به کشور بیاوریم.

وی افزود: باید کالاهایمان را به دنیا صادر کنیم، امنیت سرمایه گذاری نیز  در حد عالی در کشور وجود داشته باشد یعنی کسی دغدغه نداشته باشد که اگر در این کشور سرمایه گذاری کرد با مشکل روبرو می شود بنابراین باید به این گونه الزامات تن دهیم چرا که در غیر اینصورت به اهداف مطلوب نخواهیم رسید.

جهانگیری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه توسعه علوم دانش بنیان ،گفت: امروز مراکز و پارک های علم و فناوری، کریدورهای علم و فناوری و مراکز رشد فعال شده اند و دانشجویان می توانند با ارائه ایده های خود جهشی جدید در اشتغال زایی در کشور ایجاد کنند.

این نامزده انتخابات با تاکید بر این که باید به دنبال توسعه پارک ها و مراکز علم و فناوری و ایجاد شهرهای دانش در مجاورت دانشگاه ها باشیم، خاطرنشان کرد: باید جهت گیری پایان نامه های دانشجویی به سمت ایده های بازار گرا و حل مشکلات کشور باشد و اساتید دانشگاه ها نیز تلاش کنند موضوع پایان نامه ها را به سمت حل ابرچالش های کشور هدایت کنند.

چهارمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران امروز با حضور معاون اول رئیس جمهوری ، جمعی مسئولان دانشگاهی کشور و اساتید و دانشجویان در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

منبع : iribnews

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها