دور نخست مذاکرات آستانه-4 چگونه پایان یافت؟

دور نخست مذاکرات آستانه-4 چگونه پایان یافت؟
پنج‌شنبه 14 ارديبهشت 1396 - 06:52

دور اول مذاکرات آستانه چهار پس از تصویب طرح روسیه و نیروهای هم پیمان به پایان رسید.

العالم - سوریه

به گزارش خبرنگار شبکه العالم دور اول مذاکرات صلح سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان در حالی پایان یافت که هیئت گروه های مسلح شرط هایی غیر قابل قبول و نشدنی را مطرح کردند که به دنبال آن مشارکت این هیئت در مذاکرات لغو شد.

در این مذاکرات طرح ها و پیشنهادهای روسیه و هم پیمانان آن درباره کاهش تنش در چهار منطقه در سوریه مورد بررسی قرار گرفت.

پس از برگزاری چندین دیدار دو جانبه میان هیئت های شرکت کننده، استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه پس از دیدار با هیئت آمریکایی از پیشرفت قابل ملاحظه در این مذاکرات خبر داد.

خبرنگار العالم طی گزارشی در این باره گفت: در دور اول نشست چهارم مذاکرات آستانه طرح ها و برنامه های حساسی مطرح شد. هیئت های شرکت کننده در این مذاکرات پیشنهادهای ارائه شده به وسیله هیئت روسیه را که با هماهنگی دولت سوریه و هم پیمانان آن تهیه شده بود مورد بحث و بررسی قرار دادند. هدف طرح روسیه کاهش تنش و درگیری در چهار منطقه سوریه بود. در این طرح تاکید شده بود که چهار منطقه ادلب، شمال حمص، غوطه شرقی و جنوب سوریه از محور درگیری ها کنار گذاشته شوند.

این گفتگوها با هدف نزدیک شدن دیدگاه ها به یکدیگر درباره سندی که باید به اجراء در می آمد پس از بیست و چهار ساعت به نتیجه رسید.

از سوی دیگر یک منبع آگاه در این باره گفت: پیش بینی می شود که کشورهایی به عنوان ضامن، سند مناطق چهارگانه را به امضاء برسانند.

این منبع آگاه همچنین افزود: پیشنهاد شده که چند کشور از جمله الجزایر، امارات متحده عربی، مصر، کشورهای بریکس و سازمان پیمان امنیت جمعی برای نظارت بر این مناطق به نیروهای سازمان ملل بپیوندند.

این در حالی بود که هیئت گروه های مسلح که به آستانه آمده بودند طی صدور یک بیانیه، شروط غیر ممکنی  را برای ادامه مذاکرات مطرح کردند که در آن توقف تمامی عملیات نظامی ارتش و نیروهای هم پیمان سوریه در همه مناطق تحت سیطره گروه های مسلح، عقب نشینی از تمامی مناطق آزاد شده پس از سی ام دسامبر، همچنین آزادی تمامی افراد بازداشت شده طبق برنامه زمان بندی و رساندن کمک به مناطق تحت محاصره را  خواستار بودند.

یکی دیگر از شروط گروه های مسلح این بود که ایران باید به عنوان یکی از کشورهای متخاصم و بخشی از مشکل در سوریه به شمار بیاید و مخالفان هیچ نقشی برای این کشور در آینده سوریه قائل نخواهند بود.

در نهایت، هیئت گروههای مسلح تعلیق مشارکت خود را در مذاکرات اعلام کردند و بهانه خود را در این باره ادامه حملات ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان دانستند.

ناظران سیاسی این شیوه اطلاع رسانی مخالفان سوریه را نمایشی و بدون فایده دانستند همانگونه که در دور قبل هم در مذاکرات شرکت نکردند اما مذاکرات بدون حضور این گروه با موفقیت به پایان رسید.

این دور مذاکرات با دیدارهای دو جانبه شروع شد که اولین آن دیدار میان هیئت روسیه به ریاست الکساندر لاورنتیف و هیئت ایرانی به ریاست حسین جابری انصاری و آخرین آن دیدار هیئت روسیه با هیئت آمریکایی بود. البته این دیدار پس از آن صورت گرفت که استوارت جونز معاون وزیر امور خارجه آمریکا به نمایندگی از این کشور اعلام کرد که در کنار مشاور وزیر امور خارجه اردن به عنوان ناظر مشارکت خواهد کرد.

استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه نیز که در دور قبل در مذاکرات شرکت نکرده بود این بار در مذاکرات شرکت کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها