کره شمالی موشک نوع جدیدی آزمایش کرد

کره شمالی موشک نوع جدیدی آزمایش کرد
دوشنبه 25 ارديبهشت 1396 - 05:46

خبرگزاری رسمی کره شمالی روز دوشنبه اعلام کرد شلیک موشکی اخیر این کشور ( که روز یکشنبه انجام شد ) آزمایش موفقیت آمیز نوع جدیدی از موشک بوده است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی در بیانیه ای اعلام کرد موشکی که روز یکشنبه شلیک شد از نوع موشک بالستیک راهبردی جدید با نام  هواسونگ 12 / Hwasong-12  است. هواسونگ 12 موشکی میان برد با قابلیت تبدیل به موشک دور برد است.
در این بیانیه آمده است کیم جونگ اون رهبر کره شمالی شخصا نظاره گر آزمایش این نوع جدید از موشک بود.
خبرگزاری رسمی کره شمالی در بیانیه خود همچنین اعلام کرد هدف از آزمایش موشکی روز یکشنبه بررسی  جزئیات فنی و ویژگی های  نوع جدیدی از موشک با  قابلیت حمل یک کلاهک هسته ای قوی و بزرگ  و همچنین تایید قابلیت یک موتور جدید موشک بود که به تازگی در این کشور ساخته شده است.
در این بیانیه همچنین آمده است این موشک جدید پس از رسیدن به ارتفاع دو هزار و 111 کیلومتری ، مسافتی 787 کیلومتری را طی کرد و دقیقا در محلی که برنامه ریزی شده بود فرود آمد.
کره شمالی به علت برنامه های هسته ای و موشکی خود با مجموعه ای از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد روبرو شده است. فعالیت های هسته ای و موشکی کره شمالی باعث به صدا درآمدن زنگ خطر در سراسر منطقه و همچنین در واشنگتن شده است.
کره شمالی تاکید دارد تسلیحات هسته ایش را برای دفاع از خود در برابر خطر حمله به این کشور نیاز دارد. به طور گسترده این تصور وجود دارد که کره شمالی در تلاش برای دستیابی به موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای به سمت آمریکا توانسته است به پیشرفت هایی دست یابد. این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قول داده است اجازه نخواهد داد چین اتفاقی بیفتد.
تنش ها بین آمریکا و کره شمالی طی چند هفته اخیر وارد مرحله ای جدید شد به طوری که واشنگتن می گوید اقدام نظامی از گزینه های روی میز برای مقابله با کره شمالی است و پیونگ یانگ نیز به نوبه خود تهدیدهایی را علیه آمریکا مطرح کرده است. این تهدیدهای متقابل باعث شده است تا نگرانی هایی درمورد احتمال درگیری نظامی بین آمریکا و کره شمالی بوجود آید.
با این حال ترامپ پس از تهدید به اقدام نظامی علیه کره شمالی ظاهرا کمی لحن خود را تلطیف و باب مذاکره را باز کرد و گفت آماده است در صورت فراهم شدن شرایط ، با کیم جونگ اون دیدار کند.
از سوی دیگر  مون جائه این  که یک سیاستمدار حامی آشتی با کره شمالی است به عنوان رئیس جمهور جدید کره جنوبی انتخاب شد. مون در مراسم تحلیف خود گفت آماده است در شرایط مناسب برای کاهش تنش ها به کره شمالی سفر کند. با این حال وی پس از نشست اضطراری با مشاوران امنیت ملی خود ، از آزمایش موشکی جدید کره شمالی انتقاد کرد و آن را اقدامی تحریک آمیز نامید.
سخنگوی رئیس جمهور جدید کره جنوبی به نقل از وی اعلام کرد گفتگو ممکن خواهد بود اما تنها در صورتی که کره شمالی رویکرد خود را تغییر دهد.
کره شمالی از آغاز سال گذشته دو آزمایش هسته ای و دهها آزمایش موشکی انجام داده است تا از این طریق بتواند به تقویت تسلیحات خود کمک کند. کره شمالی ماه آوریل در یک مراسم رژه نظامی دهها فروند موشک خود را در خیابان های پیونگ یانگ به حرکت درآورد و آنها را به نمایش گذاشت.
آمریکا پس از آزمایش موشکی بالستیک جدید کره شمالی که ظاهرا نوعی تلاش برای محک زدن رئیس جمهور لیبرال جدید کره جنوبی و دولت دونالد ترامپ بود ، تحریم های شدیدتر علیه پیونگ یانگ را خواستار شد.
کاخ سفید با انتشار بیانیه ای اعلام کرد این اقدام تحریک آمیز جدید کره شمالی باید زنگ هشداری برای همه کشورها باشد تا تحریم های شدیدتری علیه کره شمالی اعمال کنند.
شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید گفت روسیه باید نگران این مسئله باشد زیرا موشکی که کره شمالی شلیک کرده نزدیک این کشور ( روسیه ) فرود آمده است.
وی افزود : رئیس جمهور آمریکا از آزمایش موشکی جدید کره شمالی مطلع شده است. با توجه به اینکه موشک جدید کره شمالی نزدیک خاک روسیه فرود آمده و این واقعیت که محل فرود آمدن آن به روسیه نزدیک تر است تا ژاپن ، رئیس جمهور آمریکا نمی تواند تصور کند که روسیه از این اقدام کره شمالی خرسند باشد.
اما وزارت دفاع روسیه اعلام کرد این موشک کره شمالی در حدود 500 کیلومتری خاک روسیه فرود آمد و تهدیدی برای این کشور نبوده است.
از سوی دیگر دیپلمات ها گفتند آمریکا و ژاپن روز یکشنبه نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد را به منظور گفتگو درباره آزمایش موشکی جدید کره شمالی خواستار شدند.
دفتر نمایندگی اروگوئه در سازمان ملل متحد که درحال حاضر ریاست دوره ای شورای امنیت را به عهده دارد اعلام کرد نشست فوق العاده شورای امنیت درباره کره شمالی قرار است عصر سه شنبه برگزار شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها