ادامه تیراندازی و بازداشت مردم در شرق عربستان

ادامه تیراندازی و بازداشت مردم در شرق عربستان
سه شنبه 2 خرداد 1396 - 11:28

نظامیان سعودی که 13 روز است درحال تخریب روستای «المسوره» در شهر العوامیه هستند پس از مقاومت مردمی،بر شدت حملات خود افزوده و شمار بیشتری از ساکنان منطقه را بازداشت کردند.

العالم-عربستان سعودی

 نظامیان سعودی که هنوز در شهر «العوامیة» در شرق عربستان حضور دارند، همچنان در حال آتش‌زدن و تخریب منازل مسکونی هستند.

همزمان با این اقدامات، شهروندان عربستانی، مساجد و مدارس آنها را هدف گلوله قرار می‌دهند و آثار تیراندازی به سوی مدارس و مساجد کاملا بر روی دیوارها مشهود است.

پایگاه خبری «نبأ» با انتشار این خبر نوشت: تخریب منازل مسکونی در العوامیة، در هفته دوم تجاوز نظامیان سعودی تشدید یافته و همزمان، صدای تیراندازی‌های مستمر، آرامش را از ساکنان ربوده است و در عین حال که شماری از شهروندان ناپدید شده‌اند و گمان می‌رود از سوی نظامیان دستگیر شده‌اند، اجساد برخی نیز که بر اثر اصابت گلوله کشته‌شده‌اند در خیابان‌ها دیده می‌شود.

عربستان مدت‌هاست تصمیم گرفته تا روستای «المسوره» زادگاه شیخ نمر را که الهام بخش معترضان به دولت و حاکمیت عربستان است، به بهانه قدیمی بودن منازل روستا و توسعه منطقه کاملا تخریب کند و این کار را شروع کرده است.

در سیزدهمین روز متوالی تجاوز به العوامیة، نیروهای امنیتی قصد دارند تا پایداری و مقاومت شهروندان عربستانی این منطقه را در هم بشکنند به همین دلیل، بر شدت تیراندازی‌ها افزوده شده و حتی به سوی اجساد شهروندان تیراندازی می‌کنند.

در اقدامی بشدت عجیب، نظامیان سعودی از خمپاره نیز برای ترساندن شهروندان استفاده می‌کنند که این اقدام سبب تخریب و صدمه بیشتر به جان و مال مردم شده است.

بر اساس این گزارش، نظامیان سعودی در سیزدهمین روز تجاوز به العوامیة، محله «شکر الله» را با سلاح‌های متوسط هدف قرار دادند و با خمپاره نیز به محله‌های «الجمیمة» و «العوینة» حمله کردند. اما در روستای «المسورة»، از بمب‌های آتش‌زا استفاده کردند.

از سوی دیگر گفته می‌شود که شمار زیادی از شهروندان العوامیة ناپدید شده‌اند و به احتمال زیاد به دست نیروهای امنیتی سعودی در بازداشت به سر می‌برند.

نظامیان آل سعود، همچنان سیاست در انزوا نگه داشتن العوامیة را دنبال می‌کنند و با قرار دادن دیوارهای بتنی، مانع آمد و شد میان محله‌های مختلف می‌شوند و هرگونه ارتباط میان این شهر با شهرک‌ها و روستاهای اطراف را قطع کرده‌اند و اجازه امدادرسانی نمی‌دهند.

پیشتر و در ماه‌های گذشته، دولت عربستان برق منطقه را قطع کرده بود.

از صبح امروز، نظامیان سعودی به روستای المسورة با خودروهای زرهی و بولدوزر حمله کردند و به مدت 4 ساعت تمام، در این روستا تیراندازی کردند تا اینکه ساکنان این روستا، راه را بر پیشروی نظامیان بستند و مدتی این تیراندازی متوقف شد. اما چند نفر از ساکنان این روستا زخمی شدند.

نظامیان نیز که در تخریب المسورة ناکام ماندند، اقدام به آتش‌زدن منازل مسکونی و مزارع در محله‌های دیگر العوامیة، از جمله العوینه، شکرالله و الجمیمة کردند. همچنین نیروگاه العوامیة هدف نظامیان سعودی قرار گرفت و موجب قطع برق در بسیاری از مناطق این شهر شد.

نظامیان سعودی در بسته نگه داشتن ورودی‌های «القطیف» واقع در خیابان «اُحد» ناکام ماندند و نتوانستند مانع بازگشت کارمندان از سر کارشان به منازلشان شوند. اما در این بین شماری از شهروندان عربستانی ناپدید شدند که در میان آنها نام «عبدالله سعید البدن» به چشم می‌خورد. در عین حال نظامیان به منازل برخی از شهروندان یورش بردند و آنها را دستگیر کردند.

نیروهای امنیتی عربستان سعودی تاکنون طی چند نوبت به العوامیة و به طور مشخص روستای باستانی المسورة حمله کرده‌اند و منازل زیادی را تخریب کرده‌‌اند اما این بار با شدت بیشتر در سایه سکوت جامعه بین‌الملل، این جنایت را تکرار می‌کنند.

گفته می‎شود مقامات عربستان سعودی به بهانه توسعه منطقه درصدد هستند تا خانه‎های روستای المسورة را کامل تخریب کنند.

از سوی دیگر، نیروهای واکنش سریع عربستان مدعی هستند این روستا باید برای مقابله با ناامنی و تروریسم به‌سرعت تخریب شود زیرا آن را الهام‌بخش مردم معترض می‌دانند.

حدود 10 تا 15 درصد از جمعیت عربستان شیعه هستند که عمدتاً در منطقه الشرقیة که شامل چند استان است ساکن هستند. این استان مهم‌ترین مرکز استخراج نفت در عربستان نیز به شمار می‌آید.

معترضان عربستانی از فوریه 2011 با برگزاری اعتراضات خیابانی در منطقه الشرقیة عربستان، به‌ویژه در منطقه قطیف و شهر العوامیة، خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی، برخورداری از حق آزادی بیان و برگزاری اجتماع و همچنین پایان تبعیض گسترده هستند.

فارس

پربیننده ترین خبرها