استفاده عربستان از سلاح‌های ممنوعه علیه مردمش+سند

استفاده عربستان از سلاح‌های ممنوعه علیه مردمش+سند
شنبه 6 خرداد 1396 - 14:18

اطلاعات به دست آمده از شهر العوامیه در شرق عربستان نشان می‌دهد، نظامیان سعودی از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی علیه ساکنان بی‌دفاع این شهر استفاده می‌کند.

العالم ـ عربستان سعودی

نظامیان عربستان سعودی که 17 روز است در حال تخریب و آتش‌زدن شهر «العوامیه» و روستای باستانی «المسوره» هستند، از سلاح‌های سنگین و گلوله‌های ممنوعه برای این ماموریت استفاده می‌کنند.

روستای المسوره، زادگاه شیخ نمر روحانی مبارز شیعه عربستانی، است که دولت او را به جرم اقدام علیه خاندان پادشاهی این کشور دی‌ماه 1394 (2 ژانویه 2016) اعدام کرد.

گزارش‌های واصله نشان می‌دهد، امضای قراردادهای تسلیحاتی متعدد از سوی عربستان با کشورهای مختلف، بر شدت توحش و حملات خشونت‌بار نظامیان سعودی در عوامیه افزوده است. علاوه بر سلاح‌های آمریکایی، نظامیان سعودی از سلاح‌های بلژیکی و برخی تسلیحات که از بوسنی و هرزگوین وارد شده، نیز استفاده می کنند.

برخی منابع آگاه به شبکه «نبأ» اعلام کردند که عربستان در عوامیه از سلاح‌های ساخت شرکت بلژیکی «میکار» وابسته به شرکت سامانه‌های دفاعی «نیکستر» فرانسه استفاده کرده است.

این در حالی است که از اهداف اعلامی این شرکت‌ها حمایت از حق شهروندان در هر کشوری است. ریاض برای سرکوب مردم عوامیه، به این سلاح‌ها بسنده نکرده است و بر روی صندوق‌های گلوله‌ به جا مانده از سوی نظامیان سعودی در عوامیه، مشخص می‌شود که این گلوله‌ها از یک بندر در بوسنی هرزگوین بارگیری شده است و بندری در جده منتقل شده است. به نظر می‌رسد که این گلوله‌ها برای سلاح غیرقانونی و ممنوعه «M2 برونینگ» مورد استفاده قرار گرفته است.

M2 برونینگ یک تیربار سنگین  است که به نام «اسطوره» در میان تیربارها معروف شده است. طرح این اسلحه، جان برونینگ است که در اواخر جنگ جهانی اول آن را طراحی کرد. این تیربار از دهه 1920 تاکنون به طور گسترده‌ای مورد استفاده نیروهای مسلح آمریکا در جنگ‌های جهانی دوم، جنگ کره، جنگ ویتنام، جنگ عراق و جنگ افغانستان قرار گرفته و هنوز هم تیربار سنگین اصلی کشورهای عضو ناتو و بسیاری از کشورهای دیگر دنیا است. در حال حاضر کارخانه های جنرال داینامیکس و یواس اوردننس سازنده ام2 برونینگ در آمریکا هستند و شرکت بلژیکی فابریک ناسیونال نیز از دهه 19300 به تولید این تیربار اقدام می‌کند. از این سلاح در نقش‌های مختلفی از جمله سلاح پشتیبان پیاده‌نظام، مسلسل خودروهای زره‌پوش جنگی، سلاح کشتی‌ها و قایق‌ها، مسلسل بالگردها و مسلسل ضدهوایی استفاده می‌شود.

این سلاح به دلیل قدرت تخریب بالا، از سال 1980 در فهرست سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی در سازمان ملل قرار گرفت اما نظامیان سعودی از آن علیه ساکنان «قطیف» و به طور مشخص مردم عوامیه استفاده می‌کنند.

پیش از این نیز رسانه‌ها اعلام کرده بودند که نیروهای سعودی درحملات خود به العوامیه از بمب‌های ممنوعه آتش‌زای «ناپالم» استفاده کرده‌ا‌ند.

ساختمان بمب های ناپالم به این شکل است که از سیلندرهای فلزی حاوی مواد آتش‌زا و چسبنده و چاشنی الکتریکی مخصوص تشکیل می‌شوند . ماده آتش زا و چسبنده و لزج مانند قیر ذوب شده است که قدرت احتراقش فوق العاده زیاد است. پس از انفجار بمب در اثر اصابت به زمین ماده محترقه درون بمب به حالت مشتعل در محیط اطراف پراکنده شده و آتش سوزی شدیدی ایجاد می کند . در صورتی که ماده آتش زا به بدن تماس پیدا کند، از یک طرف به علت چسبندگی زیاد از بدن جدا نمی گردد و از طرف دیگر با احتراق زیادش بدن را می سوزاند.

قوانین بین‌المللی استفاده از ناپالم و سایر مواد آتش‌زا علیه اهداف نظامی را منع نکرده است، اما استفاده از آن علیه غیر نظامیان بر اساس کنوانسیون منع استفاده از برخی سلاح‌های متعارف، مصوب 1980 ممنوع است. پروتکل 3 این کنوانسیون استفاده از هر نوع ماده آتش‌زا مانند ناپالم و فسفر سفید را غیر مجاز می‌داند.

فارس

پربیننده ترین خبرها