درخواست سازمان ملل از الجزایر و مغرب

درخواست سازمان ملل از الجزایر و مغرب
چهارشنبه 10 خرداد 1396 - 15:23

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان از کشورهای مغرب و الجزایر خواست زمینه عبور بیش از 40 هزار آواره سوری را که از هفته ای پیش در نوار مرزی میان دو کشور سرگشته اند، هموار کنند.

العالم - سوریه

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در بیانیه ای تصریح کرد: "ما در این زمینه احساس نیاز فوری می کنیم و از حکومت های رباط و الجزیره می خواهیم اقدامات فوری و سازنده را به پیروی از قوانین بشردوستانه بین المللی و پناه دادن به این گروه در معرض خطر انجام دهند.
دراین بیانیه آمده است: پناهجویان سوری در مرز این دو کشور در شرایطی دشوار به سر می برند که روبروشدن با مار و عقرب در این منطقه دورافتاده از آن جمله است.
این گروه از آوارگان سوری که تعدادی از آنها زن و کودک هستند، از اواخر آوریل در مرز الجزایر و رباط  سرگردانند. در آن زمان دولت مغرب همسایه خود الجزایر را متهم کرد آواره های سوری را از خاک خود بیرون کرده است تا در مرزها آشوب ایجاد کند و یک موج مهاجرت غیرقابل کنترل در مرزهای مغرب به وجود آورد. اما مقامات الجزیره این اتهام را به شدت رد کرده و دروغ توصیف کردند.
مرزهای زمینی میان الجزایر و مغرب از سال هزار و نهصد و نود و چهار بسته است. این دو کشور رقیب واقع در منطقه مغرب عربی روابط متشنجی دارند و در موارد متعدد به ویژه مناقشه صحرای باختری با یکدیگر اختلافات بنیادین دارند. صحرای باختری یکی از مستعمره های پیشین اسپانیا است. از سال هزار و نهصد و هفتاد و نه که مغرب صحرای باختری را ضمیمه خاک خود کرد، بخش عمده این منطقه تحت کنترل نیروهای مغرب است و بقیه این منطقه تحت کنترل ملی گرایان جبهه پولیساریو که از حمایت الجزایر برخوردار هستند، قرار دارد.
دراین زمینه هر یک از این دو کشور همسایه اتهاماتی را رد و بدل می کنند که برگرفته از اختلافات دیپلماتیک اخیر است.

براساس گزارش دیده بان حقوق بشر، آوارگان سوری با عبور از لیبی و سودان به این منطقه از الجزایر و مغرب رسیدند.

221

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها