شاخص صلح جهانی: سوریه، ناآرام‌ترین کشور جهان

شاخص صلح جهانی: سوریه، ناآرام‌ترین کشور جهان
پنج‌شنبه 11 خرداد 1396 - 09:41

بر اساس شاخص صلح جهانی 2017، سوریه همچنان ناآرام‌ترین کشور جهان است.

العالم - سوریه
 

به نقل از رویترز؛ بر اساس "شاخص صلح جهانی" 2017 که روز پنجشنبه منتشر شد، منازعات سیاسی در ایالات متحده، آمریکای شمالی را در سال 2016 با بی‌ثباتی کم‌سابقه‌ای روبرو کرد. همچنین در همین سال، بی‌ثباتی در خاورمیانه تشدید شد.
البته علی‌رغم گسترش منازعات در قاره‌های مختلف، بر مبنای شاخص سالانه صلح 2017، جهان سال گذشته آرامش بیشتری را تجربه کرد.
بنا بر اعلام "مؤسسه اقتصاد و صلح" که در سیدنی استرالیا قرار دارد و این شاخص سالانه را منتشر می‌کند، بحران خاورمیانه، منازعات سیاسی در ایالات متحده آمریکا، هجوم مهاجران و تروریسم در اروپا جهان را به ورطه بی‌ثباتی کشانده است.
از میان 5 کشور نا‌آرام جهان که از این حیث رکورددار هستند، 3 کشور سوریه، عراق و یمن در خاورمیانه واقع شده اند و سوریه برای پنجمین سال، همچنان به عنوان نا‌آرام‌ترین کشور جهان معرفی شد. اقدامات عربستان سعودی به ادعای رقابت با ایران نیز به تشدید بحران در خاورمیانه دامن زده است.
این شاخص 23 عامل نظیر موارد جرایم خشونت‌آمیز، سطوح فعالیت‌های نظامی، واردات اسلحه، آمار مهاجران و مرگ بر اثر درگیری‌های داخلی را ارزیابی می‌کند.
سوریه به این دلیل همچنان عنوان نا‌آرام‌ترین کشور جهان را یدک می‌کشد که تخمین زده می‌شود در جنگ داخلی 6 ساله این کشور حدود 500 هزار نفر جان خود را از دست داده اند. قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی نیز در این منازعه حضور دارند و بزرگترین بحران مهاجرت از زمان جنگ جهانی دوم نیز بر اثر جنگ داخلی سوریه به وجود آمده است.
شاخص صلح جهانی همچنین خاطرنشان می‌کند کشورهای زیادی در خاورمیانه و شمال آفریقا – نظیر مراکش و ایران -- در سال 2016 آرامش بیشتری را تجربه کردند که ثبات سیاسی دلیل اصلی آن محسوب می‌شود.
بر اساس این شاخص، ایسلند، نیوزیلند، پرتغال، اتریش و دانمارک به ترتیب آرامترین کشورهای جهان هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها