توافق روسیه و آمریکا برای بررسی ثبات راهبردی

توافق روسیه و آمریکا برای بررسی ثبات راهبردی
يکشنبه 14 خرداد 1396 - 10:32

معاون وزیر خارجه روسیه از توافق مسکو و واشنگتن برای ازسرگیری مذاکرات در باره ثبات راهبردی خبر داده و گفت، برای حل مشکلات جهانی، آمریکا باید مقصر جلوه دادن روسیه را کنار بگذارد.

العالم ـ اروپا
"سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد که مسکو امیدوار است دستورکار، زمان و شکل نشست کارشناسان روسیه و آمریکا در باره مسائل مربوط به ثبات راهبردی در آینده نزدیک مورد توافق طرفین قرار بگیرد، چرا که زمان آن رسیده که دو کشور نقشه راهی برای ادامه گفتگوها در این زمینه مشخص کنند.

ریابکوف گفت: «توافق اصولی در مورد اینکه مسکو و واشنگتن گفتگوهای خود در باره ثبات راهبردی را از سر بگیرند، در جریان مذاکرات وزرای امور خارجه دو کشور در ماه آوریل و مه صورت گرفته و سپس جزییات بیشتری از آن در دیدار معاونین وزرای خارجه (سرگئی ریابکوف و "توماس شنون") در تاریخ 8 ماه مه در نیویورک مورد بررسی قرار گرفته است.»

این دیپلمات بلندپایه با اشاره به اینکه مسکو از این مسئله استقبال می کند که طرف آمریکایی از این توافقات خارج نمی شود، افزود: «البته ما امیدواریم که هر چه زودتر دستور کار، شکل مذاکرات و زمان این گفتگوها مورد توافق طرفین قرار بگیرد.»

ریابکوف تاکید کرد: «به عقیده ما، توقفی که در اواخر کار دولت سابق آمریکا در این زمینه بوجود آمده و همچنان ادامه دارد، نه تنها مانع از عادی سازی روابط دوجانبه شده، بلکه عملا کار مشترک بر روی مشکلات در عرصه امنیت راهبردی که امروزه بیش از هر زمان دیگر گسترش یافته را از بین برده است. در این رابطه مسلما ما نگران حفظ این تمایل در مقامات واشنگتن هستیم که روسیه مسئول این مشکل شناخته شده و هر روز اتهامات جدیدی علیه روسیه در این رابطه شنیده می شود. »

معاون وزیر خارجه روسیه در عین حال یادآور شد که طرف روسی بارها مواضع خویش در این باره را به واشنگتن توضیح داده است، ولی طرف آمریکایی با مطرح کردن اتهامات مختلف از این گفتگوها خارج شده است. این در حالی است که مسائل بسیار زیادی در زمینه امنیت راهبردی وجود دارند که روز به روز هم بیشتر می شوند و لازم است بین دو کشور مطرح و مورد بررسی قرار گیرد و راه دیگری برای حل و فصل آنها نیست.

سرگئی ریابکوف افزود: «روسیه و آمریکا، بعنوان دو قدرت بزرگ هسته‌ای مسئولیت سنگینی برای حمایت از صلح و امنیت جهانی و تامین ثبات راهبردی دارند و مقامات مسکو دقیقا با درک این واقعیت، بر لزوم ازسرگیری این مذاکرات اصرار دارند.»

وی تاکید کرد که مسکو دقیقا بعد از توافق بر سر مختصات ازسرگیری مسئله امنیت راهبردی، حاضر خواهد بود تا مسائل مربوط به سپر دفاع ضدموشکی را نیز با واشنگتن بررسی کند.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد: «چنین احساس می شود که دولت آمریکا با انگیزه های سیاسی از دستیابی به توافق در این زمینه با روسیه خودداری می کند که هیچ ارتباطی به مسائل امنیت جهانی و منطقه ای ندارد. ولی اگر دولت جدید آمریکا، برخلاف دولت "باراک اوباما" برخورد عاقلانه تری در این رابطه داشته باشد، ما نیز حاضر خواهیم بود تا از مذاکرات در رابطه با همه مسائل مورد اختلاف طرفین استقبال کنیم، ولی فعلا چنین علامتی در واشنگتن دیده نمی شود.»

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها