ریاض پذیرش میانجیگری با قطر را رد کرد

ریاض پذیرش میانجیگری با قطر را رد کرد
دوشنبه 15 خرداد 1396 - 11:29

تارنمای روزنامه فرامنطقه ای الحیات وابسته به سعودی روز دوشنبه به نقل از برخی از منابع شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد که موضوع میانجیگری جهت ازسرگیری روابط عادی عربستان با قطر در حال حاضر منتفی است.

العالم ـ عربستان سعودی

روزنامه الحیات چاپ لندن به نقل از این منابع که نام آنها را ذکر نکرد، نوشت: لازمه ازسرگیری مناسبات میان قطر از یک سو و عربستان، امارات، بحرین و مصر از سوی دیگر آن است که دوحه سیاست های خود را تصحیح کرده و به وعده هایی که به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس داده بود، عمل کند.
این روزنامه سعودی همچنین به نقل از یک منبع مصری افزود: عادل الجبیر وزیر امور خارجه سعودی و سامح شکری همتای مصری وی امروز در حاشیه نشست های کمیته مشورتی دوجانبه، پیامدهای بحران به وجود آمده بر اثر اظهارات اخیر شیخ تمیم بن حمد امیر قطر و همچنین شانه خالی کردن دوحه از تعهداتش در بیانیه اجلاس 'عربی، اسلامی، آمریکایی' ریاض را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.
منبع مزبور خاطرنشان کرد: وزیران امور خارجه مصر و عربستان همچنین در باره تلاش برخی از کشورها جهت پادرمیانی به منظور حل و فصل بحران یاد شده تبادل نظر خواهند کرد.
منبع مذکور در ادامه تاکید کرد: بر اساس توافق به عمل آمده میان مصر و عربستان، تغییر سیاست های قطر در مورد ایران و حمایت مادی و معنوی دوحه از سازمان های تروریستی و حضور سران گروه اخوان المسلمین و تندروها در این کشور، شرط اصلی پذیرش وساطت های به عمل آمده جهت حل و فصل بحران میان قطر با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و مصر به شمار می آید.
به گزارش ایرنا، رسانه های خبری بامداد دوشنبه در خبری فوری از قطع روابط عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر با قطر خبر دادند.
یک مقام مسئول عربستان سعودی اعلام کرد که دولت این کشور برای حفظ امنیت ملی خود در برابر خطر تروریسم و افراطی گری تصمیم گرفت روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کند.
بحرین نیز قطر را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی این کشور متهم کرد.
منامه، دیپلمات های خود را از دوحه فرا خواند و به تمامی کارکنان نمایندگی های سیاسی قطر 48 ساعت مهلت داد، خاک بحرین را ترک کنند.
دولت ریاض از دیگر کشورهای همپیمان خود خواست که روابط شان را با قطر قطع کنند.
کشورهای امارات و مصر نیز در تبعیت از دولت سعودی روابط خود را با قطر قطع کردند.
روابط عربستان و امارات با قطر در روزهای اخیر به دلیل انتشار اخباری منتسب به «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور، دچار تنش و اختلافات شدید شده بود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها