آیا پاکستان میان ایران و سعودی میانجی گری می‌کند؟

آیا پاکستان میان ایران و سعودی میانجی گری می‌کند؟
دوشنبه 15 خرداد 1396 - 11:33

روزنامه نیشن از درخواست وزیر کشور سابق پاکستان از نخست وزیر این کشور برای ایفای نقش میانجی بین عربستان سعودی و ایران خبر داد.

العالم - ایران

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی این روزنامه چاپ پاکستان: با افزایش تنش ها بین دو کشور بزرگ مسلمان، سناتور رحمان مالک، وزیر کشور سابق پاکستان، روز یکشنبه از نواز شریف، نخست وزیر این کشور، خواست به عنوان میانجی بین ایران و عربستان سعودی عمل کند. 

مالک در نامه ای خطاب به نخست وزیر خواستار اقدام فوری برای پایان دادن به بحران ایران و سعودی شد.

وی با اشاره به این که عربستان سعودی دوست قدیمی و قابل اعتماد پاکستان و ایران هم همسایه مسلمان این کشور است و تنش بین این دو کشور به بروز شکاف میان مسلمانان جهان منجر خواهد شد، نوشت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که پاکستان ابتکار عمل را به دست گیرد تا به تنش ها بین این دو کشور مسلمان پایان دهد.

رهبر حزب مردم پاکستان با تاکید بر جایگاه مهم کشورش در میان مسلمانان تاکید کرد: پاکستان یک قدرت هسته ای، یک کشور پیشتاز در جنگ با تروریسم و یکی از بزرگترین کشورهای مسلمان است که از جایگاه راهبردی ویژه ای در منطقه برخوردار است و از این رو باید تلاش کند تا مانع از آن شود که اوضاع از این وخیم تر شود، به ویژه زمانی که موضوع وحدت امت اسلامی مطرح باشد.

مالک از این موضوع که در اجلاس اخیر ریاض که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، نیز در آن حضور داشت، به پاکستان آنگونه که شایسته آن بود، اهمیت داده نشد، ابراز نگرانی کرد و نوشت: متاسفانه به نظر می رسد جامعه بین المللی فداکاری های پاکستان در جنگ با تروریسم را که طی آن پاکستان بیش از 60 هزار انسان بی گناه را از دست داده و متحمل خسارات اقتصادی سنگینی بالغ بر بیش از 125 میلیارد دلارشده است، نادیده می گیرد. 

این سناتور پاکستانی خاطرنشان کرد، سازمان های تروریستی مانند [گروه تکفیری-صهیونیستی] داعش با سوءاستفاده از نام اسلام در نقاط مختلف جهان از جمله در کشورهای اسلامی به اجرای عملیات می پردازند. وی داعش را نسخه ای از القاعده خواند که قلمرو خود را از خاورمیانه [غرب آسیا] تا مرز پاکستان و افغانستان توسعه داده است.

وی هدف اصلی داعش را ایجاد شکاف میان امت اسلامی توصیف کرد.

سناتور مالک با تاکید بر لزوم وحدت میان امت اسلامی و آشتی میان عربستان سعودی و ایران، به آیه ای از قرآن کریم اشاره کرده است با این معنی که هر کس برای  کمک به دیگران، یا کار نیک، یا اصلاح در میان مردم تلاش کند و هر کس برای خشنودی پروردگار چنین کند، پاداش بزرگی به او خواهیم داد. آیه 114 سوره نساء

وی نوشت: من خالصانه از شما می خواهم به عنوان نخست وزیر جمهوری اسلامی پاکستان هرچه سریعتر نقش میانجی را بین  جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی ایفا کنید.

پربیننده ترین خبرها