سناریوهای قطر برای پاسخ به عربستان

سناریوهای قطر برای پاسخ به عربستان
دوشنبه 15 خرداد 1396 - 23:18

خاورشناس روس دراظهارنظری درباره قطع روابط برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس با قطرگفت که اقدام این کشورها در قطع روابط با قطر، ناشی از تقویت نقش این کشور درمنطقه ازسال 2010 درپی ناآرام شدن اوضاع برخی از کشورهای عربی است.

العالم اروپا

به گزارش پایگاه خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، سرگئی دمیدینکو رئیس موسسه علوم اجتماعی آکادمی علوم روسیه با اشاره به رقابت قطر و عربستان سعودی بر سر نفوذ در مصر و سوریه، گفت قطر با تکیه به امکانات وتوان مالی بالای خود، تلاش کرد تا تاثیرسیاسی خود درمنطقه را تقویت کند؛ همان کاری که عربستان از ده ها سال پیش انجام داده است ودیگر کشورهای حوزه خلیج فارس نیز تحت تاثیر سیاست ونفوذ این کشور واقع شده اند.
دمیدینکو اظهار داشت قطع رابطه کشورهای حوزه خلیج فارس با قطر، باعث می شود که این کشور درمنطقه هم پیمانی نداشته باشد.
وی دراین باره گفت: به درستی نمی دانم کدام کشور هم پیمان قطر خواهد ماند، ویا آیا به عنوان مثال قطر با الجزایر یا مغرب دوست خواهد شد؟ به اعتقاد من، الجزایر ومغرب دربحبوحه اختلافات فزاینده کشورهای حوزه خلیج فارس  موضعی بی طرفانه خواهد داشت.
این شرق شناس روس درتحلیلی درباره اوضاع فعلی منطقه گفت اختلافات میان کشورهای حوزه خلیج فارس با قطر پس از هفت سال ازنزاع میان قطر و عربستان وقطع روابط دیپلماتیک آنان و محاصره قطر پایان نیافته است واین کشور کوچک ساکت نخواهد نشست؛ زیرا دارای لابی هایی است که می تواند از آنان به عنوان اهرم فشار در واشنگتن، لندن و بروکسل استفاده کند و درنتیجه می توان گفت که کشورهای طرف جنگ با قطر نه تنها دراین جنگ متضرر خواهند شد، بلکه نبرد اولی را نیز باخته اند.
دمیدینکو با بیان اینکه نباید فراموش کرد که قطر کشوری ثروتمند است و به چین، گاز صادر می کند وسرمایه گذاری هایی به میزان میلیاردها دلار در انگلیس و فرانسه دارد، افزود: به همین دلیل می توان گفت که پایان کار قطر نزدیک نیست واین کشور درزمان و مکان مناسب، به این کشورها پاسخ خواهد داد.
215

پربیننده ترین خبرها