اعتراض مصری‌ها به واگذاری تیران و صنافیر به عربستان

اعتراض مصری‌ها به واگذاری تیران و صنافیر به عربستان
جمعه 26 خرداد 1396 - 08:23

قاهره، پایتخت مصر شاهد درگیری بین پلیس و شرکت کنندگان در تظاهرات علیه اقدام پارلمان به تصویب تسلیم دو جزیره "تیران" و "صنافیر" به عربستان بود.

العالم - مصر
به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، این تظاهرات توسط مخالفان چپگرای حکومت مصر، به رهبری "حمدین صباحی" سازماندهی شده است.
حمدین صباحی، در انتخابات ریاست جمهوری مصر، رقیب عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهور فعلی مصر بود. وی مردم را دعوت به تظاهرات علیه تصویب این طرح در پارلمان کرده است.
خبرگزاری رسمی الشرق الاوسط گزارش داد ظرف 24 ساعت گذشته دست کم 8 نفر به اتهام شرکت در تظاهرات و اهانت به رئیس جمهور دستگیر شده اند.
پارلمان مصر روز چهارشنبه گذشته طرح توافقنامه ترسیم مرزهای آبی بین مصر و عربستان را تصویب کرد. طبق این طرح دو جزیره غیر مسکونی تیران و صنافیر در دریای سرخ به عربستان واگذار شدند، انتظار می رود سیسی هم این طرح را به زودی تصویب کند.
طرح واگذاری این دو جزیره به عربستان – که میلیاردها دلار به مصر کمک کرده است – برای اولین بار در سال گذشته مطرح شد؛ از آن زمان مصر شاهد اعتراضات سیاسی و دعاوی قضایی است.
در حال حاضر در این کشور چند حزب از جمله حزب دموکراسی اجتماعی، شهروندان را دعوت به شرکت در اعتراضات روز جمعه کرده اند.
مخالفان انتقال مالکیت این دو جزیره به عربستان بر این عقیده اند که این دو جزیره از سال 1906 یعنی قبل از تأسیس پادشاهی عربستان متعلق به مصر بوده اند.
مقامات سعودی و مصری این دو جزیره را متعلق به عربستان می دانند و می گویند این دو جزیره فقط به این دلیل تحت مالکیت مصر بوده اند که ریاض در سال 1950 از قاهره خواسته است از این دو جزیره حفاظت کند.
208

پربیننده ترین خبرها