تصویب طرح استقرار نیروی آفریقایی در منطقه ساحل

تصویب طرح استقرار نیروی آفریقایی در منطقه ساحل
چهارشنبه 31 خرداد 1396 - 11:44

شورای امنیت بین الملل، پیش نویس قانون فرانسه برای استقرار 5 کشور آفریقایی برای مبارزه با افراد مسلح در منطقه الساحل را تصویب کرد.

العالم - آفریقا
به گزارش پایگاه القدس العربی، شورای امنیت بین الملل روز چهارشنبه ،پیش نویس قانون فرانسه مبنی بر زمینه سازی جهت استقرارنیروی نظامی  5 کشور آفریقایی برای مبارزه با افراد مسلح در منطقه الساحل را تصویب می کند.

دیپلماتها روز سه شنبه از تصویب این قانون در ساعت 14 خبر دادند.

فرانسه پس از مذاکرات چند روزه با آمریکا بر شکل نهائی این قانون مبنی بر استقرار گروه متشکل از 5 کشور در منطقه الساحل یعنی بورکینافاسو، مالی، موریتانی، نیجرو چاد به توافق رسید.

این 5 کشور آفریقایی ماه مارس با تشکیل قدرتی متشکل از 5 کشور برای انجام ماموریت مهم مبارزه با تروریسم دراین منطقه توافق کردند و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز دوم ژوئن در نشست آتی گروه 5 منطقه ساحل در باماکو حضور خواهد داشت.

"فرانسوا دولاتر" نماینده فرانسه در سازمان ملل روز سه شنبه گفت: متن جدید محکم تر است زیرا ازحمایت سازمان ملل در شورای امنیت برخوردار خواهد بود.

وی افزود:این قانون، پیام بسیارمحکمی دارد مبنی بر اینکه سازمان ملل برای مبارزه با تروریسم در منطقه ساحل، متحد و دوراندیش بوده و این ماموریت بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر می رسد.

از سوی دیگر سخنگوی هیات امریکایی گفت:ما از توافق با دوستان فرانسوی خود خرسند هستیم و نتیجه این توافق نیز استقرار نیروهای 5 کشور برای مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان است.

گروه ترویستی القاعده و گروه های جهادی مرتبط با آن حاضردر کشورهای مغرب اسلامی، در ماه مارس و آوریل 2012 بر شمال مالی تسلط یافت.

اما بخش زیادی از عناصر جهادی به دنبال مداخله نظامی محافل بین المللی در ژانویه 2013 ،ازمنطقه اخراج شدند.


لازم به ذکر است، بخش های زیادی از این کشور هنوز علیرغم امضای  توافق صلح در ماه مه و ژوئن 2015 به منظور اخراج نهائی گروه های جهادی؛ از کنترل نیروهای مالیایی، فرانسه و نهادهای بین المللی خارج بوده و شاهد حملات خونین منظم است.


حملات و تجاوزات از سال 2015 به مرکز و جنوب این کشور امتداد و به کشورهای همسایه به ویژه بورکینافاسو و نیجر نیز گسترش یافته است.
217
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها