مجله آمریکایی: آغاز انتقال قدرت در عربستان به نسل نوادگان

مجله آمریکایی: آغاز انتقال قدرت در عربستان به نسل نوادگان
چهارشنبه 31 خرداد 1396 - 17:26

علی رغم آنکه تعیین محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد با توجه به تحولات عربستان قابل پیش بینی بود؛ اما این مساله همچنان رویدادی بزرگ با پیامدهای احتمالی به شمار می آید.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، یک مجله آمریکایی تاکید کرد که  این اقدام ممکن است خاندان آل سعود را وارد مرحله تردید کند که از سال 1965 و برکناری ملک سعود بی سابقه بوده است.

"فوربس " در این گزارش آورده است: می توان گفت که ولایتعهدی بن سلمان آغازی برای انتقال قدرت در عربستان از نسل اول فرزندان بن سعود به نسل نوادگان است.

ملک سلمان از سال 2006 با تشکیل "هیات بیعت" زمینه را برای این اقدام فراهم کرده بود. وظیفه انتخاب پادشاه و ولیعهد آینده به این هیات واگذار شد بدین معنا که انتخاب پادشاه و ولیعهد به ترتیب سن که در نظام عربستان در پیش گرفته می شد، تضعیف و "شایستگی" جایگزین آن می شد!

این بند از ماده پنج اساسنامه حکومتی عربستان که در دوران ملک فهد در سال 1992 صادر شد، اینک با برکناری محمد بن نایف و جایگزین کردن محمد بن سلمان تعدیل و اصلاح شد. به موجب این بند، "زمامداری در دستان فرزندان ملک عبدالعزیز بن عبدالرحمن الفیصل آل سعود بنیانگدار و فرزندان فرزندانش خواهد بود و با بهترین آن‌ها با استناد بر کتاب خدا و سنت رسولش بیعت می‌ شود".

این بند بدین نحو تغییر کرد: "زمامداری در دستان فرزندان ملک عبدالعزیز بن عبدالرحمن الفیصل آل سعود بنیانگدار و فرزندان فرزندانش خواهد بود و با بهترین آن‌ها با استناد بر کتاب خدا و سنت رسولش بیعت می‌ شود. پس از فرزندان پادشاه بنیانگذار، پادشاه و ولیعهد از یک شاخه از نسل او نخواهند بود". 

اتفاق سال 1965 که مجله امریکایی فوربس یادآور شد، همان کودتای سفید است که در همان سال به برکناری ملک سعود بن عبدالعزیز انجامید که در آن زمان از بیماریهای مختلف رنج می برد، ولیعهد وی فیصل بن عبدالعزیز پس از درگیری های طولانی مدت میان دو گروه در طول سالهای 1958 تا 1964 قدرت را در دست گرفت.

210

پربیننده ترین خبرها