نگرانی از پیامد میزبانی دیکتاتور یمن

تشدید دودستگی درخاندان سعودی

تشدید دودستگی درخاندان سعودی
پنج‌شنبه 31 شهريور 1390 - 14:54

دودستگي و اختلاف در ميان اعضاي خاندان سعودي هر روز شديدتر و در شکلي جديد نمايان مي شود و اين بار يک ميهمان يمني فراري و نحوه تعامل با مردم انقلابي کشور همسايه عامل آن شده است.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم به نقل از منابع خبری، خاندان سعودی بر سر ادامه میزبنی از " عبدالله صالح" دیکتاتور فراری یمن و یا کمک به سرنگونی او از اریکه قدرت اختلاف نظر شدید پیدا کرده اند.

انتخاب هر یک از این دو گزینه نگرانی هایی زیاد و پیامدهایی خطرناک برای رژیم سعودی بدنبال دارد.

تحليلگران بر اين باورند که خاندان سعودی نگرانی تقسیم یمن و بحران درگذرگاه هاي عبور نفتکش ها در درياي سرخ و خليج عدن هستند.

عبدالله صالح که بدنبال یک حمله دچار سوختگي شديد شده و در ریاض پایتخت عربستان بسرمي برد ،

عملا در وضعیت سرگردانی سیاسی قرار گرفته و نمی تواند به کشورش بازگردد.

بیشتر اعضای خاندان سعودی که نگران آینده رژیم سعودی هستند به گزینه سرنگونی این متحد قدیمی و دست نشانده خود در یمن رضایت داده اند اما نسبت به جانشین او دچار اختلاف نظر هستند.

"غانم نسيبه" موسس انديشكده "كورن‌استون گلوبال آسوشيتس" در لندن می گوید: خاندان سعودی درباره يمن پس از عبدالله صالح اختلاف زياد و روشنی با يکديگر دارند، اما آنها خواستار نهادینه شدن دموکراسی و آزادی در یمن نیستند.

صالح 33 سال بریمن حکومت کرده ودراین دوران دیکتاتوری درخدمت آل سعود بوده است.

رژیم سعودی از دیکتاتور یمن در کاخی بزرگ و تزئین شده با سنگ مرمر در ریاض پذيرايي مي کند و نيروهاي امنيتي و اشخاص سياسي در اطراف او حضور دارند.

رژیم سعودی نگران تهدید امنیت مرزهای صعب العبورش با یمن است.

دیکتاتور یمن دوشنبه گذشته با شاه سعودی ديدار کرد اما به نظر نمي رسد به توافقي دست یافته باشند.

شاهزاده سلطان وليعهد رژیم سعودی که پرونده یمن را دراختیار داشت به علت بیماری طولانی مجبور شده این پرونده را به شاهزادگانی بسپارد که مشق سیاست نکرده اند.

عضاي برجسته خاندان سعودی با تشکیل شبکه هاي وابسته متشکل از افراد قبايل و سياستمداران يمنی و پرداخت پول به آنان تاکنون نفوذ سیاسی و امنیتی خود در یمن را حفظ کرده بودند اما امروز با انقلاب مردم این وضعیت با خطر جدی مواجه شده است.

" اسعد الشملان " استاد علوم سیاسی در اين خصوص گفت: موضوع  يمن براي رژیم سعودي اساسا يک مساله سياسي خارجي نيست بلکه مساله امنيت ملي است از اين رو بسياری از سازمان ها و دستگاه ها در دولت سعودي به آن توجه دارند.

ملک عبدالله آخرين تصميم گيرنده در اين خصوص است، اما  او اکنون  در اواخر دهه هشتاد سنش قرار دارد و مشکلي در ناحيه کمر بشدت رنج مي برد تا جاییکه مجبور شد شاهزاده مقرن ریيس دستگاه اطلاعاتي را موظف به پيگيري و رسيدگي به برخي مسائل مربوط به يمن کند.

 شاهزاده نايف وزير کشور ومعاونش شاهزاده محمد که پسر او می باشد، این روزها مداخلات زیادی در پرونده یمن دارند.

مشاوران عبدالله صالح (69 ساله) تایید مي کنند که ميزان قدرت او به دليل اقامتش در رياض کاهش يافته است اما از طريق مکالمات تلفني مداوم با مقامات و اعضاي خانواده خود اوضاع یمن را تحت کنترل دارد.

صالح در گفت وگوهاي مختلف تلويزيوني اعلام کرده است که به یمن بازخواهد گشت.

"عبده الجندي " معاون وزير اطلاع رساني يمن گفت: بي گمان پس از پايان دوره نقاهت و بهبودي، صالح به یمن بازخواهد گشت.

در واکنش به این سخنان مردم انقلابی يمني تاکید کرده اند که تا سرنگونی رژیم دیکتاتوری عبدالله صالح و برقراری دموکراسي و رهايي یمن از دست گروه فاسد حاکم خیابان ها را ترک نمی کنند و به خانه بازنخواهند گشت.

 

 

پربیننده ترین خبرها