یک روزنامه فرانسوی فاش کرد:

دستهای پنهان اطلاعات قطر در سوریه

دستهای پنهان اطلاعات قطر در سوریه
دوشنبه 11 مهر 1390 - 13:43

يک روزنامه فرانسوي از نحوه فعاليت دستگاه اطلاعاتي قطر در جريان حوادث سوريه، و چگونگي تهيه تصاوير و فيلمها براي شبکه الجزيره قطر پرده برداشت.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، در این گزارش، نام ها و اطلاعات فراواني درباره عوامل پشت پرده حوادث سوریه منتشر شده است. اين اطلاعات شامل افرادي است که با سرویس های اطلاعاتی برخی از کشورهای همسایه سوریه همکاری داشته اند.

در اين فهرست نام کشورها، بازرگانان و شخصيت هاي صاحب نفوذ و متمولی ديده مي شود.

 نکته مهم در این اطلاعات چگونگي برگزاری تظاهرات ساختگی از مساجد با هدف تصوير برداري از آنها و ارسال اين تصاوير به شبکه الجزيره قطر مي باشد.

هدف از فعالیت این شبکه مخفی ايجاد فتنه داخلي و جنگ مذهبي در سوريه؛ و از همه مهمتر جدا کردن شمال سوريه از جنوب آن است.

در این مقاله که تحت عنوان "شبکه هاي مخفيانه مقاومت اینترنتی در سوريه" در یک روزنامه فرانسوی چاپ شده است، شخصيت محوري شهروندی سوري مقيم سوئد به نام "فداء السيد" است که شبکه الجزيره قطر زمينه مسافرت وي به دوحه را فراهم کرده است.

فدا السید با ساخت يک پايگاه اینترنتی به نام انقلاب سوريه، شبکه ای از مخبران را در داخل سوريه تشکیل می دهد؛ وی تلفن هاي همراه پيشرفته را در اختيار آنها قرار داده است. رابط ميان وي و شبکه مخبران يک جوان سوري به نام " رامي نخله " مي باشد که در آپارتمانی در منطقه الاشرفيه بيروت ساکن است.

عامل اجراي اين پروژه و ارسال تلفن هاي همراه شخصي به نام "اسامه المنجد"  است که تجهيزات لازم را به طور مخفيانه وارد سوريه کرده است.

به نوشته اين روزنامه المنجد از سال 2005 در لندن زندگي مي کند؛ و تاکتيک مبارزه مسالمت آميز را آموخته، و چند ماه قبل از آغاز ناآرامي هاي اخير نشست هايي را براي دهها شهروند سوري برگزار کرده است.

این دوره هاي آموزشي توسط المنجد بیشتر در اردن و ترکیه برگزار شده است؛ و این افراد آموزش دیده که خود را مدافعان حقوق بشر معرفی می کنند، پیش از آغاز ناآرامی ها در سوریه تجهيزات ارتباطي بسيار پيشرفته اي را دريافت کرده اند.

به نوشته اين روزنامه، اسامه المنجد می گوید در ماه فوريه و به دنبال سقوط زين العابدين بن علي در تونس؛ به همراه دوستانش تجهيزات تماس ماهواره اي، تلفن هاي همراه هوشمند و رایانه های پیشرفته وارد سوریه کرده اند.

اسامه المنجد می گوید: "در اواخر ماه فوريه و دقيقا سه هفته قبل از آغاز ناآرامي ها در سوريه شبکه اي تحت عنوان "شبکه شام" را در آمريکا تأسيس کرديم ".

منجد می افزاید : تجهیزات مورد نیاز به صورت مخفيانه از طريق فرودگاهها و مرز اردن، لبنان و ترکيه وارد سوريه شد؛ و در این زمینه شخصي به نام " فراس الاتاسي" مقيم رياض که مسئوليت شبکه حمص را به عهده داشته، با آنها همکاری می کرده است.

این مقاله می افزاید شخصي به نام "عمرو" که در پاریس ساکن بود تصاویر تهیه شده را از همکارانش در بانیاس دریافت می کرد، و این تصاویر را در اختیار شبکه الجزیره قطر قرار می داد؛ عمرو که به گفته المنجد پزشکی ثروتمند است برای این کار دستگاه های تلفن همراه ماهواره ای در اختیار همکارانش در شهر بانیاس سوریه قرار داده بود.

اين روزنامه مي افزايد: در سالهاي اخير دهها مخالف سوری در زمينه چگونگي حفظ اطلاعات در خارج از سوریه آموزش ديده اند و شماري از نهادهاي غربي دوره هاي آموزشي را در کشورهاي همسايه به طور کاملا مخفيانه اي برگزار کرده اند.

براي نمونه در اردن سازمان ايرلندي "فرانت لاین" که يک سازمان غير دولتي است درباره چگونگي حذف اطلاعات از دور، و تبادل ايميل به طور مخفيانه به افراد آموزش مي داد، که رامي نخله رابط شبکه مخبران سوری در بیروت در فوريه سال 2010 يک دوره آموزشي در اين زمينه در امريکا گذرانده است.

بزرگترین هدف این شبکه برگزاری یک تظاهرات چند صدهزار نفری همانند آنچه در میدان التحریر قاهره در جریان انقلاب مصر اتفاق افتاد، ذکر شده است.



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها