ادعاي مقابله باتروريک عالم شيعه درعربستان

 ادعاي مقابله باتروريک عالم شيعه درعربستان
پنج‌شنبه 14 مهر 1390 - 11:49

جده (العالم) ـ عربستان سعودي براي مقابله با تظاهرات گسترده مردمي در منطقه شيعه نشين الشرقيه، با طرح ادعاي خنثي کردن عمليات ترور يک عالم شيعي در اين منطقه در صدد نسبت دادن بحران اين کشور به خارج برآمد.

انور عشقي رييس مرکز تحقيقات استراتژيک و حقوقي الشرق در جده روز پنجشنبه در گفت و گو با شبکه خبري العالم در حمايت از سرکوبگري نيروهاي امنيتي عربستان در شهر العواميه واقع در منطقه الشرقيه اين کشور، تظاهرکنندگان را به تيراندازي به سوي نيروهاي امنيتي متهم کرد و مدعي شد: مقامات امنيتي کشور طرح القاعده را براي ترور يک عالم شيعه به تحريک يکي از کشورهاي منطقه با هدف ايجاد فتنه در عربستان خنثي کردند.

 نظاميان سعودي با حمله به تظاهرات روز سه شنبه (12 مهرماه) در شهر العواميه و القطيف در شرق عربستان که در اعتراض به ظلم و ستم رژيم حاکم و به صورت مسالمت آميز صورت گرفت؛ 24 نفر از جمله يک زن را زخمي کردند.

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک و حقوقي الشرق در جده با ادعاي اين که تظاهرکنندگان منطقه شرق اين کشور شمار اندکي هستند که از سوي بيگانگان هدايت مي شوند؛ گفت: درخواست آنها براي آزادي زندانياني که چندين سال بدون محاکمه در حبس هستند دور زدن عدالت و برخلاف قانون است!

عشقي افزود: اين اقدامات (تظاهرات عواميه و حوادث پس از آن) شب هنگام اتفاق افتاد و گروهي که شمار آنها از 20 نفر تجاوز نمي کند اقدام به اين کار کردند.

وي با ادعاي اين که شعارهاي تظاهرکنندگان نشان دهنده دست داشتن يک کشور بيگانه در اين حوادث بود؛ منکر تيراندازي نيروهاي دولتي و شليک حتي يک گلوله به سوي معترضان شد و افزود: تيراندازي از سوي يک ساختمان انجام گرفته است.

عشقي اهل سنت و شيعيان در عربستان با يکديگر برادر دانست و گفت: عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان با برگزاري گفت وگوهاي ملي در کشور اين امر را تحکيم کرده است.

وي درخواست تظاهرکنندگان براي آزادي زندانيان را به منزله دور زدن عدالت و برخلاف قانون دانست و اظهار داشت: شيعيان منطقه شرق عربستان از ساير مردم کشور به وطن وفادارترند.

پربیننده ترین خبرها