چالش جدی رژیم اردن

گسترش اعتراض مردم به استانهای شمالی اردن

گسترش اعتراض مردم به استانهای شمالی اردن
شنبه 16 مهر 1390 - 19:28

يک نويسنده و تحليلگر سياسي اردني تاکيد کرد که تحرکات اعتراضي مردم اردن در مقايسه با گذشته بسيار افزايش يافته است زيرا اردن بيش از هر کشور عربي ديگر نيازمند اصلاحات است.

" حميدي العبدالله " شامگاه شنبه در گفت وگو با شبکه خبري العالم گفت که دامنه اعتراض های مردم اردن به شهرها و استان های شمالی این کشور کشیده شده است.

وي با بیان اینکه " عوامل زیادی برای اعتراض مردم اردن به حاکمان این کشور وجود دارد"، خاطرنشان کرد: اردن امروز بیش از هر کشور دیگر عربي ديگر نيازمند اصلاحات و تغييرات است.

این نویسنده اردنی تصریح کرد: رژيم حاکم اردن بيش از هر کشور ديگري همگام با توطئه هاي غربي بوده و دست نشانده آنها است و به همین دلیل برای لغو توافقنامه ننگین با رژیم صهیونیستی موسوم به "وادي عربه"  که سبب خدشه دار شدن حاکميت اردن شده ، اقدامی نمی کند.

العبدالله گفت : در سطح اقتصادی ، توافقنامه هاي زيادي را اردن با اسرایيل و آمريکا امضا کرده و سياست ليبراليستي شديدي بر کشور حاکم است، کارگران خارجي در اردن مشغول کار اما جوانان اردنی بي کار هستند.

این نویسنده اردنی افزود: در اردن که حکومت در سایه اختیارات گسترده پادشاه قرار دارد، فساد گسترش یافته و حتی برخی گروه ها خواستار تبدیل نظام پادشاهی کنونی به نظام مشروطه سطنتی هستند.

وی اظهارداشت : تحرکات مردم اردن پيش از انقلاب هاي عربي شروع شدو آنان مدت هاست که خواهان تغيير و اصلاحات هستند. تحرکات انقلابی مردم اردن در اواخر دهه هشتاد قرن گذشته به نتيجه رسید و رژیم حاکم مجبورشد شاهد تشکیل مجلس نمایندگان باشد.

العبدالله خاطرنشان کرد: تحرکات انقلابی مردم اردن به درون ارتش و عشایر نفوذ کرد و همگی خواستار اجرای اصلاحات ریشه ای  از جمله مبارزه با فساد ، اصلاح نظام انتخابات و تشکیل حاکميت نظام مشروطه سلطنتي شدند.

این نویسنده اردنی تصریح کرد: از جمله دلایل گسترش دامنه تحرکات انقلابی مردم اردن این است که رژیم حاکم حاضر نیست برای تحقق مطالبات مردم گامی مثبت بردارد و مجدانه اصلاحات مورد نظر مردم را آغاز کند.

وي افزود: عامل اصلي تحولات کنوني اين است که رژيم تاکنون به خواسته هاي گروه هاي مختلف پاسخ مثبت نشان نداد و اصلاحاتي که تصويب کرد جدي نيست و در سطح خواسته هاي مردم نيست.

العبدالله ابراز امیدواری کرد که رژیم حاکم اردن با درس گرفتن از انقلاب های مردمی در کشورهای عربی و سقوط دیکتاتورها ، به مطالبات مردم اردن تن دهد.

پربیننده ترین خبرها