حماس فردا با گروه‌های فلسطینی دیدار می کند

حماس فردا با گروه‌های فلسطینی دیدار می کند
جمعه 22 مهر 1390 - 19:37

يکي از رهبران جنبش مقاومت اسلامي (حماس) اعلام کرد، حماس فردا با گروه هاي فلسطيني براي آگاه ساختن آنها از نحوه مبادله اسرا و تدابير لازم در اين زمينه ديدار و گفت و گو مي کند.

"اسماعیل رضوان" شامگاه جمعه در گفت وگو با شبکه العالم اظهار داشت: فردا بعد از ظهر با گروه هاي ملي و اسلامي فلسطيني ديدار خواهيم کرد، و درباره قرارداد مبادله و تدابير لازم براي مشارکت در اين جشن ملي هماهنگي می کنیم.

وی افزود: با اين حال نظر به اينکه هنوز شش هزار اسير فلسطيني در زندان هاي رژيم صهيونيستي به سر مي برند، شادي ما کامل نخواهد بود، اما با اين حال اين قرارداد گامي مهم در مسير آزادي اسيران به شمار مي رود، و مساله آزادي بقيه اسيران همچنان در راس اولويت هاي ما باقي خواهد ماند.

اسماعیل رضوان تاکید کرد: عوامل متعددي در به ثمر نشستن اين قرارداد دخيل بودند، که نخستين عامل آن شکست رژيم اشغالگر در دستيابي به هرگونه اطلاعات امنيتي طي 5 سال گذشته از محل نگهداري " گلعاد شاليت " نظامي اسير صهيونيست نزد مقاومت فلسطيني است.

رضوان خاطرنشان کرد: يکي ديگر از عوامل این موفقيت، مهارت مذاکره کنندگان مقاومت فلسطيني و بازي نخوردن از مانورهاي صهيونيست ها بود. بصورتیکه مقاومت با پافشاري بر شروط خود توانست 90 درصد از شروط را تحقق بخشد.

رضوان در ادامه گفت : از ديگر عوامل این موفقيت، بيداري ملت هاي عرب است که سبب شد دشمن صهيونيست احساس خطر کند. تغييرات حاصل به ويژه در مصر به نفع حمايت از مقاومت رقم خورد و صهيونيست ها اعتراف کردند که گنجي راهبردي را از دست دادند و آن حمايت هاي حسني مبارک بود.

 

* اسرایی که آزاد می شوند، چه کسانی هستند

اين رهبر جنبش حماس درباره فهرست اسامي اسيراني که قرار است آزاد شوند، گفت: اسامي اسيران در اختيار طرف هايي است که ميانجي مذاکرات غيرمستقيم هستند. هم جنبش حماس هم رژيم صهيونيستي و هم مصر از اين فهرست مطلع هستند، اما جنبش حماس اصرار دارد که در اعلام اين اسامي تامل کند براي اينکه قرارداد کاملا به ثمر بنشيند، و تدابير فني و اداري لازم براي اجراي قرارداد اتخاذ شود.

وي افزود : فهرست اسامي افراد مشمول قرارداد مبادله اسيران ، تعداد زيادي از رهبران فلسطيني را شامل مي شود به طوري که 315 از رهبران و محکومان به حبس ابد را شامل مي شود که از اين تعداد 5 تن را زنان محکوم به حبس ابد تشکيل مي دهند. علاوه بر اين ها بسياري از افراد داراي محکوميت هاي بالا و همچنين برادران فلسطيني ما در قدس و اراضي اشغالي سال 48 و جولان نيز مشمول اين قرارداد شده اند. آزادی این افراد که نقش مهمی در مبارزه با صهيونيست ها داشته اند براي نخستين بار است که در تاريخ قراردادهاي مبادله اسيران با اسراييل صورت مي گيرد، و دستاوردي بزرگ براي مقاومت به شمار مي رود.

 

اسماعيل رضوان در پايان درباره پرونده آشتي ملي فلسطيني و موانع موجود در برابر به ثمر نشستن اين پرونده گفت : جنبش حماس پايبندي دقيق به بندهاي توافقنامه را اثبات کرد.

وی افزود: ما حاضريم بندهاي اين توافقنامه را به طور کامل اجرا کنيم زيرا مشکل از ما نيست بلکه این محمود عباس است که تا اين لحظه زير بار اجراي اين توافقنامه نرفته است.

اسماعیل رضوان تاکید کرد: ابومازن اجراي توافقنامه را به پايان سپتامبر موکول کرده بود، اما اينک سپتامبر گذشته اما هيچ اتفاقي نيافتاده است.

اسماعیل رضوان خاطرنشان کرد: يکي از نمونه هاي اثبات حسن نيت که از سوي ما صورت گرفت تماس تلفني خالد مشعل با محمود عباس براي اطلاع دادن نتايج قرارداد مبادله اسيران بود که اسماعيل هنيه نيز همين کار را کرد اما به نظر مي رسد که اسراييل تشکيلات خودگردان را تحت فشار گذاشته و هشدار داده است که يا بايد صلح با اين رژيم را بپذيرد يا صلح با حماس.



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها