نیم قرن بعداز انقلاب مارتین لوتر کینگ

رنج روزافزون سیاهپوستان آمریکا از نژادپرستی

رنج روزافزون سیاهپوستان آمریکا از نژادپرستی
شنبه 23 مهر 1390 - 14:36

48 سال بعد از سخنراني معروف " مارتين لوتر کينگ" با عنوان " من آرزو دارم"، سياهپوستان آمريکا همچنان فقيرترهستند، بيشتر در معرض بيماري ها قرار دارند ، فرصت دانش آموزي کمتري دارند و از نژادپرستي و نابرابري رنج مي برند.

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم به نقل ازمنابع خبری، دراین شرایط ناامید کننده ، سياهپوستان که تعداد آنان اکنون بالغ بر 39 ميليون نفر در آمريکا است - 12 درصد از مجموع ساکنان آمريکا-  قرار است در مراسمی که فردا یکشنبه در واشنگتن برگزار می شود، شرکت کنند.

در حالی که آمریکا با بحران سخت اقتصادی و اجتماعی مواجه است و جنبش وال استریت سراسر این کشور را در می نوردد، قرار است " باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا که روز به روز در میان مردم کشورش منفورتر می شود، از مجسمه " مارتين لوتر کينگ " مدافع حقوق سياه پوستان در نزديک ميدان "نشنال مول" رونمايي کند.

حدود نيم قرن از یک راهپيمايي گسترده با هدف دفاع از حقوق مدني با مشارکت 250 هزار نفر در همین مکان می گذرد و این در حالی است که سياهپوستان آمریکا از سال ها پيش براي امکان استفاده از اتوبوس براي رفت و آمد و يا ثبت نام در دانشگاه ها مانند سفيد پوستان مبارزه مي کردند.

معاون ریيس انجمن ملي تلاش براي بهبود وضعيت غيرسفيد پوستان که قديمي ترين سازمان در زمينه دفاع از اقليت ها در آمریکا است ، می گوید:به همت مارتين لوتر کينگ به دستاوردهاي زيادي دست يافتیم ولي همچنان راهی طولاني درپيش داريم .

" هيلاري شلتون " می افزاید: به عنوان مثال نرخ بيکاري در ميان سياهپوستان سه برابر بيشتر از بيکاري در ميان سفيد پوستان است، در زمينه آموزش 60 درصد از جوانان سياهپوست امکان رفتن به مدرسه و ادامه تحصيلات را ندارند.

آمارهاي اين سازمان نشان مي دهد که نبود مساوات هنوز به شکل فجيعی در بخش هاي مختلف آمریکا وجود دارد.

حدود يک ميليون نفر از مجموع دو ميليون و 300 هزار نفر زنداني آمريکا را سياهپوستان تشکيل مي دهند و این در حالی است که شمار آمریکایی های سفيدپوستي که مواد مخدر مصرف مي کنند ، 5 بار بيشتر از سياهپوستان است.

18 درصد از سياهپوستان زير25 سال آمریکایی از بيمه درمان محرومند.

همچنين براساس تحقيقي که یک مرکز تحقيقاتی منتشر کرده است ، از نظر مالي ، ميانگين ثروت يک خانواده سفيدپوست (113 هزار دلار) ، يعني 20 برابر درآمد يک خانواده سياهپوست است.

شلتون گفت: شکي وجود ندارد که هنوز درجامعه ای قرار نگرفته ايم  که سیاهپوستان درآن ادغام شده باشند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها