رويترز: آينده سياسي عربستان در ابهام

رويترز: آينده سياسي عربستان در ابهام
پنج‌شنبه 12 آبان 1390 - 19:00

خبرگزاري انگليسي رويترز خاطرنشان کرد که درگذشت سلطان بن عبد العزيز وليعهد عربستان سوالات زيادي را درباره آينده نظام سياسي عربستان و چگونگي اداره کشور از سوي ملک عبدالله شاه سعودي و تيم حکومتي وي و شاهزادگان مسن در اذهان ايجاد کرده است.

به گزارش پنجشنبه پايگاه اطلاع رساني شبکه خبري العالم، اين خبرگزاري در تازه ترين گزارش خود عنوان کرد: عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان به دنبال آن است که خوني تازه در رگ هاي تيم اطرافيان خود تزريق کند تا بتواند وجهه " حکومت پيرمردان " در عربستان را تغيير دهد و از سوي ديگر تنش هاي موجود ميان خانواده حاکم را فرونشاند.

براساس اين گزارش ، اغلب شخصيت هاي برجسته خاندان حاکم در عربستان در دهه هفتاد يا هشتاد عمر خود هستند و در کشوري زندگي مي کنند که مجلس منتخب و احزاب سياسي ندارد و دادگاه ها سياست ديني تندروانه را اجرا مي کنند و چنانچه مي بينيم بسياري از تکنوکرات ها در گروه ملک عبدالله هم ، افرادي سن وسال دار هستند.

طي سال هاي گذشته ، ملک عبدالله در برخي از وزارتخانه ها يا در بانک مرکزي يا بخش نفت ، شخصيت هاي تکنوکرات (فن سالار) را انتخاب کرد ؛ اما فوت وزير کار در سن 70 سالگي و پس از آن فوت وليعهد در هفته گذشته ، گواهي برآن است که اين امکان وجود دارد که تصميم سازان و سردمداران در امور حکومتي در عربستان هرلحظه به علت کهولت سن ، فوت کنند که اين مساله عربستان را با چالش هايي بي سابقه روبرو مي کند.

خبرگزاري هاي جهان از جمله رويترز بعد از درگذشت وليعهد عربستان مجموعه گزارش هايي را منتشر کردند که نگراني ها درباره موضوع جانشيني در عربستان بعد از عمل جراحي ملک عبدالله بن عبدالعزيز و پس از فوت وليعهد عربستان افزايش يافته است.

شاه عربستان پنج سال پيش شورايي به نام شوراي بيعت براي نظارت بر روند جانشيني درحکومت تشکيل داد و هدف از تشکيل اين شورا وضع قوانين جديدي در رابطه با ملوک و شاهزادگان بعد از ملک عبدالله و وليعهد است بنابراين ملک عبدالله ممکن است که وليعهد را بدون مشورت با شوراي بيعت انتخاب کند.

"سايمون هندرسون" کارشناس آمريکايي در امور عربستان گفت که رياض در سال هاي آينده با وضعيتي ناآرام روبرو خواهد بود زيرا نامزدهاي جانشيني شاه و وليعهد همه افرادي کهنسال هستند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها