کارشناس لبناني:

غرب آژانس را به بازي گرفته است

غرب آژانس را به بازي گرفته است
پنج‌شنبه 19 آبان 1390 - 10:52

تحليلگر سياسي و کارشناس لبناني تاکيد کرد، نهادهاي بين‌المللي با اغراض سياسي و رسانه‌اي، اطلاعات محرمانه کشورها را فاش مي کنند و در اين باره آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز بازيچه دست قدرت‌ها شده است.

"طلال عتريسي" پنج‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبري العالم از بيروت تصريح کرد: منتشر کردن اطلاعات مربوط به گزارش‌ها به مساله عادي براي نهادهاي بين المللي چه دادگاه‌هاي بين‌المللي يا آژانس تبديل شده است و براي محرمانه نگه‌داشتن اطلاعات تلاش نمي‌شود.

وي گفت: اينکه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارش خود درباره برنامه هسته‌اي ايران به مساله نظامي تاکيد کرده به علت فشار غرب است براي اين که با گزارش‌هاي پيشين متفاوت باشد.

عتريسي افزود: نقطه کانوني گزارش‌هاي پيشين آژانس اين بود که ايران همکاري نمي‌کند و همچنان به غني‌سازي اورانيوم ادامه مي‌دهد و در نتيجه برنامه‌ هسته‌اي ايران را ترديدآميز جلوه مي‌داد، در حالي که اکنون بر بعد نظامي اين برنامه تاکيد کرده است تا چنين جلوه دهد که خطر برنامه هسته‌اي ايران جدي و نزديک است.

وي گفت: هدف از گزارش اخير آژانس  اين است که برنامه هسته‌اي ايران را نظامي جلوه دهد تا، به اين وسيله، اذهان عمومي جهان به ويژه آمريکا را که سرگرم انقلاب‌هاي عربي بود، متوجه برنامه هسته‌اي ايران کند.

عتريسي تصريح کرد: به زودي آمريکا از عراق و افغانستان خارج خواهد شد و از سويي فشارهاي اين کشور بر سوريه نيز کارساز نبوده است؛ از اين رو، واشنگتن براي سياه‌نمايي درباره ايران تلاش مي‌کند.

تحليلگر سياسي و کارشناس لبناني ، با اشاره به اينکه گزارش اخير آژانس در چارچوب سياست‌هاي آمريکا صادر شده است، اظهار داشت: گزارش پيشين آژانس، پس از بازرسي‌هاي انجام شده، تا حدودي مورد قبول ايران بود و تهران به طور کلي آن را مي‌پذيرفت، اما گزارش اخير گامي به عقب به‌شمار مي‌رود و البته بعيد است ايران، با وجود انتقادي که از گزارش آژانس دارد، همکاري‌اش را با آن قطع کند. لازم است آژانس در گزارش‌هايش صداقت داشته و واقع‌گرا باشد.

وي گفت: با وجود اينکه گزارش آژانس ممکن است به اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران از سوي آمريکا و متحدانش منجر شود، بعيد است ايران با آژانس به رويارويي برخيزد.

عتريسي خاطرنشان کرد: تحريم‌هاي آمريکا نيز يکجانبه خواهد بود و در چارچوب شوراي امنيت نخواهد بود؛ زيرا روسيه مخالف اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران است.

وي افزود: احتمالا آمريکا و متحدانش به گفت‌وگو با ايران روي آورند؛ زيرا آنها براي پي‌بردن به تحولات موضوع هسته‌اي ايران به گفت‌وگو با آن نياز دارند.

عتريسي تصريح کرد: اسراييل اذعان کرده که بخشي از اطلاعات مربوط به گزارش آژانس را فاش کرده است و اين موضوع بيش از پيش به شک وشبهه درباره درست بودن اين گزارش مي افزايد.

وي افزود: آمريکا ممکن است از طريق گزارش آژانس پيامي به ايران بفرستد و فحواي آن اين باشد که خواهان گفت‌وگو با تهران درباره خروج نيروهايش از عراق است تا شايد درباره اين گزارش بازبيني کند.

عتريسي پيروي اتحاديه اروپا و همسويي آن با آمريکا در قبال گزارش آژانس و اعمال تحريم‌ها بر صادرات نفت ايران را بعيد دانست و گفت، اين اقدام، در حالي که غرب دچار بحران اقتصادي شديدي است، سبب افزايش قيمت‌هاي نفت در جهان مي‌شود؛ از اين رو، گزينه نظامي نيز عليه ايران بعيد است.

تحليلگر سياسي لبناني تصريح کرد: تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران تاثيري نخواهد داشت و اين موضوع بدان علت است که ايران پس از تحريم هاي آمريکا و اتحاديه اروپا از وارد کردن بنزين بي نياز و در اين خصوص خودکفا شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها