بازی تلخ شاه اردن در زمین دیگران

بازی تلخ شاه اردن در زمین دیگران
سه شنبه 24 آبان 1390 - 06:33

عبدالله شاه اردن که خود گرفتار اعتراضات گسترده مردمي براي اصلاحات سياسي و کاستن از دامنه نفوذ و قدرت دربارش است در دخالتي آشکار گفته است بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه بايد به نفع کشورش از سمت خود کناره گيري کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم عبدالله که با شبکه سلطنتی بی.بی.سی انگلیس مصاحبه می‌کرد، بدون اشاره به اعتراضات موجود در اردن به فساد گسترده سیاسی واقتصادی و تن ندادن حکومت خودش به خواست‌های مردمی برای تشکیل دستکم نظام مشروطه سلطنتی، مدعی شده که اگر او جای بشار اسد بود، از قدرت کناره‌گیری می‌کرد!

عبدالله در حالی این سخنان را بیان می‌کند که او حتی حاضر نشده از قدرت خود کاسته و به نظام پارلمانی تن دهد. وی با این ادعا که در این شرایط، من کناره گیری می‌کردم و اطمینان می یافتم هر کس جای من می‌آید، توانایی تغییر وضع موجود را دارد.

سخنان عبدالله اردنی در حالی بیان می‌شود که در اردن اختلاف نظر شدیدی در مورد مواضع این کشور در قبال تحولات سوریه وجود دارد. احزاب و جریان‌های مردمی اردن با تاکید بر این نکته که دولت سوریه به دلیل حضور در محور مقاومت هدف قرار گرفته است خواستار تغییر مواضع دولت خود شده‌اند و نیروهای وابسته به دربار نیز که مورد حمایت مالی وسیاسی کشورهای ثروتمند عرب و آمریکا هستند، موضع کشورهای یاد شده را در پیش گرفته‌اند.

گفتنی است عبدالله اردنی پیش از بارها تاکید کرده بود که کشورش در قبال تحولات سوریه رویه بی‌طرفی را خواهد داشت و با توجه به این موضوع که دولت سوریه همچنان قدرتمند است، باید با آن مذاکره کرد. این موضع شاه اردن با یک اشاره آمریکا، عربستان و قطر تغییر کرد تا او در مصاحبه با شبکه سلطنتی بی.بی.سی چنین سخنانی را بر زبان براند.

بازی عبدالله در زمین دیگر کشورها در حالی صورت می‌گیرد که یکی از منابع عمده تامین سلاح برای گروه‌های مسلح و شورشی سوریه از طریق مرزهای این کشور وارد می‌شود و نیروهای امنیتی سوریه بارها محموله‌های مختلف سلاح را توقیف کرده‌اند که با هدایت ماموران امنیتی اردنی راهی شهرهای ناآرام سوریه به خصوص درعا شده است. 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها