یک بام و دو هوای دبیرکل اتحادیه عرب

یک بام و دو هوای دبیرکل اتحادیه عرب
سه شنبه 24 آبان 1390 - 07:30

نبيل العربي دبيرکل اتحاديه عرب بازي عجيبي را شروع کرده و عملاً يک بام و دو هوا بازي مي‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، در حالی که اتحادیه عرب تنها به درخواست قطر نشست اضطراری برگزار کرد و آن هم سه بار در کمتر از یک‌ماه، درخواست سوریه به عنوان یکی از اعضای موسس و همچنین کشورهای صاحب‌نفوذ جهت برگزاری نشست سران با پاسخ عجیب دبیرکل اتحادیه عرب مواجه شده است.

العربی که اظهارات اخیرش در مورد مذاکره با مخالفان دولت سوریه خشم دمشق را باعث شده است، با بیان این نکته که برای نشست مورد نظر سوریه باید 15 کشور عضو اتحادیه موافقت کنند، عملاً تشکیل آن را زیر سوال برده است.

نبیل العربی که به عنوان یک دیپلمات مصری باید از قدرت تصمیم‌گیری خاصی برخوردار باشد، در حالی با درخواست سوریه مخالفت می‌کند و قوانین اتحادیه عرب را به رخ می‌کشد که خود وی به همراه وزیر امورخارجه قطر به هیچ عنوان قوانین اتحادیه را رعایت نکردند. این دو اجماع کلی را با اکثریت جابجا کرده و با موافقت 18 کشور عضو و بدون توجه به درخواست‌های الجزایر و مصر موجب بروز بحرانی شدید در اتحادیه عرب شدند.

یک بام و دو هوای آقای العربی که تنها چند ماه است دبیرکلی اتحادیه را به دست گرفته به باور بسیاری از کارشناسان موجب نابودی آن را رقم خواهد زد. کارشناسان جهان عرب با اشاره به فرمانبرداری این دیپلمات مصری از قطر و حمایت از سیاست‌های عربستان آن را شکستی برای دیپلماسی مصر ارزیابی کرده‌اند و وی را یکی از عوامل نابودی اتحادیه عرب دانسته‌اند.

آنچه به نظر می‌رسد این موضوع است که العربی به همراه حمد بن جاسم نخست‌وزیر قطر، راهی بدون بازگشت در مورد سوریه و سرنوشت اعراب را در پیش گرفته‌اند و وجود اتحادیه عرب را بیش از پیش بی‌خاصیت کرده‌اند.

منابع آگاه می‌گویند سران دوحه العربی را تهدید کرده‌اند که اگر در مسیر آنها حرکت نکرده، وی را تحریم رسانه‌ای و عملی خواهند کرد و وی نیز که پیش از این از حرکت اتحادیه عرب در راستای مخالفت با رژیم صهیونیستی گفته بود، اینک به شکاف میان جامعه عرب روی آورده است. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها