فايننشال تايمز:

قطر خوش خدمت تر از عربستان به غرب

قطر خوش خدمت تر از عربستان به غرب
پنج‌شنبه 26 آبان 1390 - 08:34

روزنامه "فايننشال تايمز" چاپ انگليس امروز در سرمقاله خود به بررسي سياست خارجي قطر پرداخت و از خوش خدمتي بيشتر اين کشور به غرب نسبت به عربستان سعودي سخن گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، در سرمقاله روزنامه فايننشال تايمز آمده است: کاهش نقش آفرینی کشورهايي مانند مصر و سوريه به خاطر وضعیت داخلی کنونی آنها و رقابت عربستان و ايران، قطر را باتوجه به قدرت مالي بالا و قدرت رسانه اي قدرتمند همچون شبکه الجزيره به عنوان بازيگر ديپلماتيک عرب برجسته کرده است. 

اين روزنامه ابراز عقیده کرد: "نقش قطر با حمايت آن از انقلابيون ليبيايي و ارسال سلاح براي سرنگون کردن سرهنگ "معمر القذافي" و تلاش دوحه براي منزوي کردن "بشار اسد" رئيس جمهوري سوريه پررنگ شد".

فایننشال تایمز، قطر را یه "امارت وهابی" توصیف کرد و نوشت که اين امير نشين روابط خوبي با برخی گروهها در جهان عرب دارد و از دولت عربستان براي حمله به تظاهرکنندگان بحريني نيز حمايت کرد.

اين سرمقاله افزود: روابط و ديپلماسي قطر؛ اين کشور را به عنوان هم پيماني بهتر از عربستان براي غرب مطرح مي كند.

این روزنامه انگلیسی "از غرب خواست تا روابط خود را با قطر از طریق تشويق طرح هاي سياسي نظیر طرح "شيخ حمد بن آل ثاني" امير قطر مبني بر برگزاري انتخابات در سال 2013 مستحکم کند".

فایننشال تایمز ابراز عقیده کرد که "اين روابط مي تواند از جمله با وجود دو پايگاه نظامی آمريکا و حضور بيش از 13 هزار نظامی آمريکايي در خاک قطر و همچنين روابط قطر با برخی گروهها در جهان عرب بيش از پيش استحکام يابد.

پربیننده ترین خبرها