سلطانیه اعلام کرد:

نخستین واکنش ایران به اقدامات ناشایست آژانس

نخستین واکنش ایران به اقدامات ناشایست آژانس
يکشنبه 29 آبان 1390 - 18:52

نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي، با اعلام شركت نكردن ايران در كنفرانس خاورميانه عاري از سلاح هسته‌ اي بعنوان نخستين واکنش به اقدامات ناشايست آژانس، هدف از برگزاري اين کنفرانس را نجات رژيم اشغالگر از انزوا دانست.

"علی‌اصغر سلطانیه" روز یکشنبه در گفت و گو با شبکه العالم اظهار داشت: همايش فردا كه يك روز و نيم خواهد بود، بيشتر به اين جهت برگزار می شود كه رژيم صهيونيستي از انزوا نجات داده شود.

سلطانیه اظهار داشت: شركت نكردن ما در همايشي كه از مدتها قبل براي آن از سوي آمانو برنامه ريزي شده است، نخستين عكس العمل به اقدامات ناشايست و تخلفات او می باشد.

وی افزود: در این کنفرانس بحث هاي بي محتوايي صورت خواهد گرفت؛ و قرار نيست تصميم گيري در اين كنفرانس صورت بگيرد.

سلطانیه تاکید کرد: رييس كنفرانس كه سفير محترم نروژ است و ملاقاتهايي را با بنده داشته، گفته كه قرار است همه صحبتهايي را مطرح كنند، و رييس جلسه تنها به اين اظهارات اشاره كند.

نقطه تاریک در پرونده آمانو

سلطانیه گزارش اخیر مدیرکل آژانس را نقطه تاريكي در پرونده او دانست و گفت: البته ما به همراه بقيه كشورهاي منطقه و کشورهای دوست و برادر عربي موضوع نگراني از فعاليتهاي هسته اي رژيم صهيونيستي را در آژانس، شوراي حكام و كنفرانس عمومي بصورت جدي پيگيري خواهيم كرد.

نگرانی جدی جهانی از فعالیتهای هسته ای رژیم صهیونیستی

نماينده دائم جمهوری اسلامی ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در ادامه گفت: رژيم صهيونيستي عضو معاهده ان پي تي نيست، و تأسیسات این رژیم هیچگاه از سوی آژانس بین المللی انرژي اتمي بازرسی نمي شود؛ و این رژیم فعاليتهاي مخفيانه در رابطه با سلاح هسته اي را ادامه مي دهد؛ اين امر موجب نگراني جدي بين المللي است.

سلطانیه خاطرنشان کرد: در كنفرانسهاي سالانه آژانس بين المللي انرژي اتمي در طول نزديك به سي سال گذشته، ما شاهد بحث هاي جدي و قطعنامه هايي در رابطه با تختلفات رژيم صهيونيستي بوده ايم.

سلطانیه افزود: با تلاشي كه شد، موضوع نگراني درباره فعاليتهاي هسته اي رژيم صهيونيستي در قطعنامه ها قرار گرفت، و به موازات آن قطعنامه اي بعنوان عاري سازي سلاح هسته اي در خاورميانه مطرح شد، كه بر اساس آن خواسته شده بود آژانس همايشي را برگزار كند كه كشورهاي منطقه خاورميانه بدنبال راهكار باشد.

وی خاطرنشان کرد: آمريكا و رژيم صهيونيستي تا کنون از اين همايش حمايت نمي كردند، در نتيجه چنين نشستي در آژانس تشكيل نشد؛ جمهوري اسلامي ايران همواره تاكيد كرده است، تازمانيكه رژيم صهيونيستي به ان پي تي نپيوندد، و هيچ نوع همكاري با سازمان ها و مجامع بين المللي ندارد، اين نشستها فايده اي نخواهد داشت و موفق نمي شود.

سلطانیه گفت: شرم آور و باعث تأسف است كه كشورهاي آمريكايي و اروپايي هيچ نوع فشاري را بر اين رژيم تحميل نمي كنند.

آمانو هیچگاه بی طرف نبوده است

سلطانیه با بیان اینکه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اززمان تصدي این مسئوليت، بي طرفي لازم را رعايت نكرده، تاکید کرد: آمانو هيچگاه رژيم صهيونيستي را در بيانيه هاي خودش مورد انتقاد قرار نداده است، بنابراین خيلي مشكل است كه فردا به دعوت او در چنين همايشي كه بيشتر نمايش است شركت كنيم.

حذف نکات مهم درباره سوریه در گزارش آمانو

سلطانیه با اشاره به گزارش مدیرکل آژانس درباره سوریه، گفت: آمانو وقتي كه در رابطه با سوريه گزارش داد، همه نكات مهم البرادعي را از گزارش خود حذف كرد؛ درصورتيكه البرادعي در گزارش خود شديدا رژيم صهيونيستي را به دليل حمله به سوريه محكوم كرده بود، زیرا این حمله مانع راستي آزمايي آژانس شد.

وی افزود: البرادعی در گزارش خود از اينكه رژيم صهيونيستي اطلاعاتي درباره جزئيات حمله نداده بود، بخصوص در باره منبع آلودگي انتقاد كرده بود؛ ولي آمانو كاملا با طرفدراي سياسي، و تحت فشار رژيم صهيونيستي و آمريكا در گزارش خودش اين مسأله را مطرح نكرد، و همه فشارها را در گزارش خود بر سوريه گذاشت؛  در نتيجه زمينه را فراهم كرد كه قطعنامه اي تنها با 17 راي، موضوع سوريه را به شوراي امنيت ارجاع دهد.

همکاری‌ها فقط در چارچوب ان پی تی ادامه دارد

سلطانیه در ارتباط با آینده همکاری های ایران با آژانس گفت: در گذشته وقتي موضوع هسته اي جمهوري اسلامي كه موضوعي فني و تخصصي است به شوراي امنيت منعكس شد، به دليل این اقدام غيرمعقول و غيرقابل توجيه، و اشتباه تاريخي چند كشور غربي، مجلس محترم شوراي اسلامي ایران در تصمیمی دولت را  به همکاری در چارچوب ان پی تی محدود کرد.

وی افزود: آنها بايد اين پي

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها