به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، اصطلاح "پيري نظام حكومتي عربستان" از مدتي پيش خصوصاً پس از انتصاب شاهزاده نايف به ولیعهدي و در راستاي پيش بيني آينده سياسي حاكمان احتمالي اين كشور كه در رده كهنسالان طبقه بندي مي شوند ، مكرراً به كار مي رود.
روزنامه ژاپن تايمز نوشت: نظام حاكم بر عربستان به سوي ضعف و پيري پيش مي رود. مرگ شاهزاده سلطان بن عبدالعزيز وليعهد سابق عربستان سرآغاز مرحله ای بحراني و "بی اطمينان مقامات عربستاني و طرف هاي خارجي به وضعيت آتي عربستان" محسوب مي شود.
اين روزنامه نوشت: عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه 87 ساله عربستان ما را به ياد سال هاي آخر اتحاد جماهير شوروي مي اندازد، زماني كه يكي از رهبران كهنسال به جاي رهبر كهنسال قبلي زمام امور را بدون تأثير قابل ذكر به دست مي گرفت.
ژاپن تايمز افزود: بسياري از شهروندان عربستاني معتقدند كه وضعيت كنوني عربستان مشابه وضعيت اتحاد جماهير شوروي است، و بی اطمینانی مردم به حکام، بر این کشور سایه افکنده است.
این روزنامه ژاپني نوشت : با توجه به بيماري وليعهد سابق و ابتلاي وليعهد جديد 82 ساله به بيماري سرطان خون، ثبات نظام عربستان منوط به حفظ اتحاد، و وجود ساختاری روشن برای جانشيني است.
از سوی دیگر، پيري نظام حكومتي عربستان موضوع مقاله فؤاد ابراهيم محقق عربستاني است .
فؤاد ابراهيم درمقاله خود مي نويسد: حرف و حديث تاكنون درباره خصوصيات نظام حكومتي پير عربستان بوده است، ولي ما مي خواهيم خصوصيات ديگر اين نظام را بيان كنيم. بايد كار را از اين واقعيت آغاز كنيم كه رمز اتحاد نظام حكومتي عربستان در دامن زدن مستمر به اختلافات نژادي، مذهبي و جغرافيائي داخلي نهفته است .
عربستان بزرگترين كشور داراي اقليت هاي عربي است.
ملك عبدالعزيز مؤسس نظام آل سعود سال 1932 نظامي را با ظاهر "دولت" تشكيل داد، و اين امر تاكنون ادامه داشته است به عبارتي ديگر دولت آل سعود، دولتی ملي نيست، و مي توان گفت كه دولتي ديكتاتوري است .
با این حال سخنراني ها برای فتنه انگيزی در عربستان ديگر كارایي خود را به عنوان عاملی موثر برای تحریک قومیت ها، و تأمين منافع نظام از دست داده است، و فتنه نيز مانند فتنه گران پير شده است .
تلاش ها براي ايراد سخنراني هاي فتنه انگيزانه همچنان ادامه دارد، در حالي كه نشانه هاي ناكارآیي قطعي اين گونه سخنراني ها، با نزديك شدن بهار عربي به مناطق داراي پتانسيل بروز اعتراضات مردمي، خصوصا استان شيعه نشين الشرقيه عربستان ديده مي شود.
اين محقق عربستاني درباره آنچه نسل سوم خاندان سلطنتي عربستان مي نامد ، مي نويسد : بي شك نسل سوم خاندان سلطنتي در يك زمان با يكديگر بر سر قدرت درگير نخواهند شد، بلكه يا بايد براي اتحاد و تداوم نظام تلاش كنند يا با يكديگر بر سر قدرت درگير شوند.
خاندان سلطنتي از فعاليت كساني كه به تبيين نزاع قدرت در عربستان مي پردازند نگران نيست بلكه، درباره فعاليت كساني كه براي تغيير اوضاع كنوني تلاش مي كنند ، نگران است.
نسل سوم با وجود اختلافهای فراوانش، فعاليت خلاقانه نسل جوان را كه ملزم به سياست ها و ايدئولوژي هاي حاكم و قيد و بندهاي جامعه نيست ، تقويت و تسريع كرده است و، خودخواسته تلاشش را آغاز كرده است، و اكثراً با افكار و انديشه هاي قديمي سرسازش ندارد.
نسل سوم كه به زودي زمام امور را به دست خواهد گرفت ، نمي تواند حركت تاريخ را متوقف و اعضاي خود را به سمبل هاي دولت ملي تبديل كند؛ زيرا آنچه كه اين نسل از خود بروز مي دهد ، حاكي از استعفاي تاريخي دولت و تبديل شدن نظام به نظام تسویه حساب هاي بي سابقه است.
كسي كه به اعضاي نسل سوم نزديك شود ، مي فهمد كه به زودي درگيري گسترده اي آغاز خواهد شد كه آينده نظام را به خطر خواهد انداخت.
بدر ابراهيم نويسنده عربستاني در اینباره تاکید می کند: بخش وسيعي از قشر جوان عربستان با جوانان حاضر در ميادين "التحرير و تغيير" كه اصل دولت مدني را به عنوان سرآغاز ضروري ايجاد نظام عربي جديد پايه گذاري كردند ، همصدا شده است .
بهار عربي شخصيت هاي فرهنگي اصلاح طلب را بار ديگر زنده كرد و هر چند كه اصلاح طلبي در عربستان مساله جديدي نيست زيرا در دو دهه گذشته شاهد آن بوديم ولي فعاليت هاي مردمي كنوني تحولي جديد در عربستان ايجاد كرده است و شايد منجر به تشكيل جبهه مردمي واقعي براي ايجاد اصلاحات شود .
مهمتر از بيانيه هاي اصلاح طلبانه اي كه امسال در عربستان منتشر شد