فوران خشم ايرانيان از رفتارخصمانه انگليس

فوران خشم ايرانيان از رفتارخصمانه انگليس
پنج‌شنبه 10 آذر 1390 - 12:05

تهران (العالم)ـ مورخ ايراني، با اشاره به کارنامه سياه انگليس با وجود نيات حسنه ايرانيان گفت: علت خشم افکار عمومي ايران و اقدام عليه اين کشور، رفتار خصمانه لندن است.

خسرو معتضد پنجشنبه در گفت وگو با شبکه خبري العالم اظهار داشت: واقعيت اين است که کارنامه انگليس در تعامل با ايران کاملا سياه است. اين در حالي است که ايران قبل و پس از پيروزي انقلاب اسلامي با اين کشور براساس حسن نيت رفتار کرده است.

معتضد تصريح کرد: اگر به تاريخ مراجعه شود مشاهده خواهد شد که از قرن هفدهم همواره ايران تلاش کرده است تا با اين کشور رابطه برقرار کند به طوري که در آن زمان با انگليسي ها روابط خوبي داشتيم. حتي آنها در ارتشي که در زمان شاه عباس صفوي در کشور خدمات مي کرد عضويت داشتند.

وي افزود: اما زماني که انگليس به امپرياليسم و استعمارگري روي آورد و تلاش کرد تا بر جهان و به ويژه منطقه ما مسلط شود رفتار آن در تعامل با ايران به طور جدي دچار تغيير شد.

معتضد گفت: با وجود رفتار خوب ايران در تعامل با انگليس، اين کشور همواره به طور متکبرانه و برتري جويانه رفتار کرده و هميشه نسبت به ايران ديدگاه خصمانه داشته و از اقدامات خصمانه مختلفي عليه ايران بهره گرفته است.

اين کارشناس برجسته تاريخ افزود: انگليسي ها در سال 1941 در حالي که مدعي همپيماني با ايران بودند با روسيه متحد شدند و به مدت بيش از پنج سال ايران را اشغال و خطوط راه آهن کشور را نابود کردند.

وي اظهار داشت: آنها در زمينه قرارداد 1932 ملت ايران را فريب دادند و در سال 1962 نيز با هدف دور زدن تصميمات ملت ايران، اين اقدام را با تمديد اين توافقنامه تکرار کردند.

معتضد با اشاره به اين که دولت و مجلس شوراي اسلامي نظر خودشان را درباره حوادث اخير در مقابل سفارت انگليس اعلام کرده اند؛ تصريح کرد: اين امر نشان دهنده موج خشم مملو از مخالفت مداوم با اقدامات خصمانه دولت انگليس عليه ايران است.

وي تاکيد کرد که علت خشم افکار عمومي و اقدام اخير در برابر سفارت انگليس، رفتار خصمانه لندن است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها