منابع روسي فاش کردند:

قطروترکيه مخالفان سوري راتجهيز مي کنند

قطروترکيه مخالفان سوري راتجهيز مي کنند
يکشنبه 13 آذر 1390 - 08:52

خبرگزاري روسيه "نووستي" و روزنامه "کراسنايا زفيزاد" فاش کردند که سازمان هاي اطلاعات شماري از کشورها از جمله قطر و ترکيه در تلاش هستند تسليحاتي که توسط انقلابيون ليبيايي مورد استفاده قرار گرفته را به گروه هاي مسلح در داخل سوريه برسانند.

به گزارش يکشنبه پايگاه اطلاع رساني شبکه خبري العالم، نووستي کشور قطر را فعال ترين کشور در اين زمينه برشمرد.

پيش از اين نيز روزنامه روسي " کراسنايا زفيزدا " و روزنامه استراليايي " سيدني مورنينگ هرالد " و روزنامه انگليسي " ديلي تلگراف" نيز اين خبر را تاييد کرده و افزوده بودند که عبدالحکيم بلحاج فرمانده شوراي نظامي در طرابلس براي آموزش گروه هاي مسلح در ترکيه به سر مي برد و گروه هاي مسلح را براي نفوذ به سوريه با حمايت مالي قطر و پشتيباني لجستيکي ترکيه آموزش مي دهد.

نووستي به نقل از منابع ديپلماتيک نوشت: قطري ها نقش اساسي در برنامه ريزي جهت انتقال سلاح و مهمات از ليبي به ترکيه ايفا مي کنند تا اين سلاح ها را در اختيار افراد موسوم به ارتش آزاد سوريه قرار دهند.

به گفته اين منابع ، اين تحرکات با حمايت شوراي ملي ليبي به رياست مصطفي عبدالجليل نيز صورت مي گيرد.

روزنامه ديلي تلگراف نيز، دوشنبه گذشته نوشته بود که عبدالجليل رييس شوراي ملي ليبي، بلحاج فرمانده شوراي نظامي در طرابلس را به ترکيه اعزام کرد تا با فرماندهان "ارتش آزاد سوريه" ديدار کند و درباره گسيل مبارزان ليبيايي براي آموزش نيروهاي اين ارتش و حمايت مالي و تسليحاتي از اين گروه با آنان گفت و گو کند.

روزنامه "کراسنايا زفيزدا " نيز نوشته بود: در حال حاضر بلحاج با نام مستعار سليم العلواني در راس يک گردان ليبيايي در ترکيه به سر مي برد و در انتظار ساعت صفر براي اجراي نخستين حمله و تکرار سناريوي ليبي در سوريه است.

روزنامه "سيدني مورنينگ هرالد" نيز در مقاله اي نوشت: شوراي ملي ليبي نشست هايي با نماينده شوراي استانبول در ترکيه برگزار کرد تا درخواست هاي شوراي استانبول از جمله حمايت مالي و تسليحاتي از اين شورا را بررسي کند. به گفته منابع اين روزنامه ، شوراي ملي ليبي نه تنها با اين درخواست ها موافقت کرد بلکه پيشنهاد کرد که داوطلباني براي ياري به اين کشور اعزام شوند.

روزنامه ديلي تلگراف هم از اطلاعاتي سري و محرمانه پرده برداشت و فاش کرد که ديدارهايي در پشت پرده ميان مخالفان نظام در سوريه و فرماندهان مبارزان ليبيايي صورت گرفته است.

اين روزنامه به نقل از يک منبع ليبيايي نوشت: قرار است دخالت نظامي در سوريه صورت گيرد و اين مساله تا چند هفته آينده محقق خواهد شد.
 
از سوي ديگر"وبستر ترابلي" نويسنده و روزنامه نگار آمريکايي به شبکه روسيه اليوم گفت: آن چه در سوريه مي گذرد، جنگي داخلي و بومي نيست و کساني که در اين کشورها با آن ها برخورد مي شود گروه هاي مرگ و گروهک هاي کماندويي تروريستي هستند.
 
وي افزود: اين گروه دست پرورده مشترک سيا در آمريکا، موساد در اسراييل و " ام آي 6 " درانگليس است و از حمايت مالي عربستان ، امارات و قطر برخوردار است. 

پربیننده ترین خبرها