پژوهشگر مصری تاکید کرد:

تلاش آمریکا، عربستان و قطر برای منحرف کردن انقلاب‌ها

تلاش آمریکا، عربستان و قطر برای منحرف کردن انقلاب‌ها
يکشنبه 13 آذر 1390 - 18:10

رئيس «مرکز مطالعالت راهبردي يافا» در مصر، با بيان اينکه واشنگتن با اسلامي شدن ظاهر خاورميانه مخالف نيست، تاکيد کرد: عربستان و قطر در چارچوب طرح خاورميانه‌اي آمريکا براي منحرف کردن مسير انقلاب‌هاي مردمي منطقه تلاش مي‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی شبکه خبری «العالم»، به نقل از برخی رسانه‌های عربی «رفعت سید احمد»، با اشاره به تلاش آمریکا برای دخالت‌ در انقلاب‌های منطقه و منحرف کردن مسیر آن‌ها گفت: آمریکا تلاش می‌کند تا گروه‌های اسلامی را در تونس، لیبی و مصر به روش‌های گوناگون معتدل نماید تا رسیدن آن‌ها به قدرت به زیان منافع این کشور در منطقه نباشد. به همین دلیل، واشنتگن با اسلامی شدن ظاهر خاورمیانه، مشروط بر آنکه دارای روح آمریکایی باشد، هیچ مخالفتی ندارد.

این پژوهشگر مصری همچنین به تلاش برخی کشورهای حوزه خلیج فارس برای تاثیرگذاشتن در مسیر انقلاب‌های عربی اشاره کرد و گفت: برخی دولت‌های عرب حاشیه خلیج فارس، به ویژه عربستان سعودی و قطر، تلاش می‌کنند صرفا در جهت حفظ منافعشان از گروه‌های سلفی و اسلامی حمایت کنند.

رفعت السید تصریح کرد: این دولت‌های عربی، با چراغ سبز آمریکا و در چارچوب طرح منطقه‌ای واشنگتن، مبنی بر تشکیل خاورمیانه جدید، از گروه‌های اسلامی و برخی گروه‌های دیگر حمایت می‌کنند تا در ‌‌نهایت خواسته آمریکا، که‌‌ همان شکل گیری خاورمیانه جدید با ظاهری اسلامی و روح آمریکای است، عملی شود.

وی درباره نتایج مرحله اول انتخابات و رای بالای گروه‌های اسلامی خاطر نشان کرد: برآیند مرحله اول انتخابات پارلمانی مصر نشان می‌دهد که اسلام‌گرا‌ها اکثر کرسی‌های پارلمان را از آن خود خواهند کرد و به احتمال زیاد شاهد رای بالای گروه اخوان‌المسلمین در مرحله دوم و سوم به ویژه در استان‌های ساحلی خواهیم بود.

پژوهشگر مصری تصریح کرد: علت اصلی گرایش مردم مصر به گروه‌های اسلامی ظلم و ستمی است که آن‌ها در دوران رژیم گذشته از سوی رژیم و حزب حاکم متحمل شدند.

رفعت سید افزوده : دلیل دیگر استقبال مردم مصر از گروه‌های اسلامی این است که آن‌ها در تبلیغ و جذب نیرو و فعالیت در میان قشر ضعیف و به حاشیه رانده شده جامعه فعال و در میان آن‌ها حضور داشتند.

وی گفت: یکی دیگر از علت‌های که مردم به گروه‌های اسلامی روی آوردند، دخالت‌های کلیسا در فرایند سیاسی و انتخاباتی مصر بود.

رئیس مرکز مطالعالت راهبردی یافا در ادامه با اشاره تلویحی به تلاش  شورای حاکم مصر برای سلط بر کشور و کنار زدن گروه‌های اسلامی از فرایند سیاسی آن گفت: با توجه به اینکه نظامیان مخالف به قدرت رسیدن گروه‌های اسلامی هستند، احتمال دارد، در آینده، گروه‌های اسلامی با شورای نظامی رویارو شوند.

این تحلیلگر مصری در ادامه درباره پیش‌بینی‌اش درباره نظام آینده مصر نیز گفت: اخوان‌المسلمین به دنبال نظام پارلمانی، مانند نظام ترکیه و ندادن اختیارات زیاد به ارتش است، اما برخی از گروه‌ها خواستار تشکیل نظام ریاست جمهوری هستند و البته، عملی شدن این احتمال زیاد است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها