گزارش العالم

بحران سوريه/ از اتحادیه عرب تا شورای امنیت

بحران سوريه/ از اتحادیه عرب تا شورای امنیت
جمعه 7 بهمن 1390 - 10:30

ناظران معتقدند كه برخي طرف هاي عربي با حمايت غرب در مسير بين المللي كردن پرونده بحران سوريه حركت مي كنند.

به گزارش روز جمعه شبکه خبری العالم، حملات عليه سوريه در ماه هاي گذشته به مثابه گلوله برفي بود كه هنگام نشست مشهور اتحاديه عرب در نيمه اول ماه اكتبر گذشته شروع به غلطيدن كرد.

در این نشست تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب و تصويب تحريم عليه نظام سوريه اعلام شد و همانجا زمينه سازي عمليات انتقال پرونده سوريه به شوراي امنيت آغازگرديد.

اما به اعتقاد ناظران، اين تلاش تا اين لحظه به موفقيت نرسيده است زيرا غرب براي صدور قطعنامه محكوميت سوريه در شوراي امنيت با وتوي روسيه و مخالفت اين كشور با تكروي در مسائل بين المللي - نظير آنچه در ليبي روي داد - مواجه بوده است.

موضع روسيه درمخالفت با دخالت نظامي در سوريه  ثابت است و ناظران اين وضعيت را براي طرف هاي خواهان صدور قطعنامه عليه سوريه در شوراي امنيت نااميد كننده مي دانند و اين موضع همچنين طرف هاي ياد شده را در تنگناي بزرگ  و ورشكستگي سياسي قرار مي دهد زيرا آنها ناتوان از ايجاد دستاويزي براي دخالت نظامي تحت بهانه هاي انسان دوستانه هستند.

وضعيت به همين جا ختم نشد با ورود قطر و عربستان ، بحران فراتر رفت اما بعد از موافقت سوريه با پروتكل اتحاديه عرب يا به عبارتي طرح عربي براي اعزام هيئت ناظران عرب به سوريه به منظور آگاهي از حقيقت اوضاع ، همين كشورها  نخستين گزارش " محمد الدابي" ریيس اين هيئت را نپذيرفتند زيرا قبل از ارايه گزارش، دوحه و رياض به طور تلويحي گفتند كه اين گزارش به نفع نظام سوريه خواهد بود امري كه الدابي آن را رد كرد.

بعد از روشن شدن واضح اين نقش هاي مشكوك، رياض اعضاي خود در هيئت ناظران عرب را فراخواند و بعد از آن نيز دیگر كشورهاي عضور شوراي همكاري خليح فارس اين كار را تکرار كردند و وزيران خارجه در طرح عربي خود خواهان انتقال وظایف از بشار اسد رئيس جمهوري سوريه به معاونش و ورود فوري به گفت و گوي مستقيم با گروههاي مخالف شدند.

به نظر مي رسد كه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس با توجه به رياست دوره اي اندك باقي مانده قطر بر اتحاديه عرب براي بين المللي كردن بحران سوريه تلاش خود را مضاعف کرده اند چرا كه ماه مارس رياست اتحاديه به عراق منتقل خواهد شد كه اين امر به طور قطع تغييري ريشه اي در برخورد اتحاديه عرب با سوريه ايجاد خواهد كرد و به رياست قطر بر اتحاديه عرب كه از آن به عنوان مركبي براي بين المللی كردن سوريه همانند ليبي استفاده كرد، پايان خواهد داد.

چشم ها اکنون به شوراي امنيت سازمان ملل متحد دوخته شده و اين درحالي است كه ناظران پيش بيني مي كنند فضا به عرصه رويارويي بين مسكواز يك سو و كشورهاي عربي مورد حمايت واشنگتن و اروپا از سوي ديگر تبديل شود.

 

 

پربیننده ترین خبرها