فرار سراسیمه آمریکا از افغانستان

فرار سراسیمه آمریکا از افغانستان
يکشنبه 16 بهمن 1390 - 09:23

روزنامه " اينديپندنت " تصميم آمريكا براي پايان دادن به عمليات جنگي در افغانستان در پايان سال آينده را اقدامي زودهنگام و به مثابه فراري سرآسيمه دانست.

به گزارش روز یکشنبه پايگاه اطلاع رساني شبكه العالم "پاتريك كاكبرن" روزنامه نگار معروف انگلیسی امروز در مقاله اي تحت عنوان "مرگ روياي آمريكايي در افغانستان"، با اشاره به اينكه تصميم جديد آمريكا بر خلاف موعدي است كه پيش از اين براي پايان جنگ در افغانستان در نظر گرفته شده بود، نوشت: اين كار مانند فراري سرآسيمه پس از تصميم فرانسوي ها براي خروج زودهنگام از افغانستان است.

كاكبرن در این مقاله به گزارش محرمانه ناتو درباره افغانستان اشاره کرد که اخیرا فاش شده است؛ در این گزارش که بر اساس گواهي هزاران زنداني در افغانستان تهيه شده، ظاهرا طالبان قصد دارد با قدرت هر چه تمام تر براي به دست گرفتن زمام قدرت در كشور بازگشته است.

 به نوشته كاكبرن، به نظر مي رسد كه مسئولان دولت افغانستان عملا به صورت مخفيانه با طالبان همكاري دارند، و همچنين به نظر مي رسد كه مردم طالبان را به فساد دولت كنوني ترجيح مي دهند.

كاكبرن در اين مقاله تاكيد مي كند كه شكست آمريكا در افغانستان فرق چنداني با شكست اين كشور در عراق ندارد، و خاطر نشان مي كند كه جنگ هاي آمريكا پس از 11 سپتامبر چيزي جز قدرت نمايي فاجعه باري نبوده است.

این نويسنده مي افزايد : در آغاز، جنگ ( در عراق و افغانستان ) آسان شروع شد زيرا اين جنگ ها ضد نظام هايي ضعيف و نامرغوب از سوي مردم صورت گرفت؛ اما حمله موفق با اشغال موفق فرق دارد.

كاكبرن در اين مقاله بخش هاي ديگري از گزارش درز يافته ناتو را آشكار مي كند كه در آن به گسترش قدرت طالبان و حامي اصلي اين گروه يعني پاكستان اشاره شده است.

در اين گزارش، بخشي از بازجويي از يكي از فرماندهان سازمان القاعده در اقليم كنر واقع در شرق افغانستان نقل شده است كه ثابت مي كند پاكستان بازيگر اصلي در عرصه افغانستان است.

فرمانده مزبور شبكه القاعده در بازجويي مي گويد : " پاكستان همه چيز را مي داند و كنترل همه چيز را در دست دارد. طالبان ، نماينده اسلام نيست بلكه نماينده اسلام آباد است".

كاكبرن در اين مقاله تاكيد مي كند كه افغان ها همواره از طرف پيروز حمایت می کنند، و به نظر مي رسد در حال حاضر طرف پيروز در افغانستان ، نه آمريكاست نه دولت كابل؛ بلكه طرف پیروز طالبان و پاكستان است.

 



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها