اتهام طارق الهاشمي، ترور زائران ايراني

اتهام طارق الهاشمي، ترور زائران ايراني
جمعه 28 بهمن 1390 - 08:12

شوراي عالي قضايي عراق اعلام كرد كه " طارق الهاشمي" معاون رييس جمهور اين كشور و محافظانش در 150 عمليات مسلحانه از جمله انفجار خودروها و ترور شهروندان عراقي و زائران ايراني دست داشته اند.

به گزارش روز جمعه پايگاه اطلاع رساني شبكه خبري العالم به نقل از خبرگزاري (براثا)، سخنگوي مطبوعاتي شوراي عالي قضايي عراق گفت: هيأت ويژه تحقيق پرونده طارق الهاشمي به اين نتيجه رسيده است كه تيم محافظان الهاشمي در 150 عمليات تروريستي با هدايت و دستور شخص او دست داشته است.

" عبدالستار بيرقدار" افزود: محافظان الهاشمي به دست داشتن در ترور افسران بلند پايه، پزشكان و زائران ايراني همچنين حملات تروريستي با استفاده از خودروهاي بمب گذاري شده در مناطق مختلف و بمب گذاري بر سر راه خودروهاي گشتي ارتش، پليس و مقامات دولت عراق اعتراف كرده اند.

وي خاطرنشان كرد: از جمله حوادثي كه در ذهن مردم عراق ثبت شده است انفجار يك كمربند انفجاري در نزديكي پل ائمه در منطقه الاعظميه در ميان زائران امام موسي كاظم عليه السلام در سال 2010 و ترور وليد جعاز نماينده شبكه الشرقيه در سال 2006 است.

سخنگوي مطبوعاتي شوراي عالي قضايي عراق از خانواده هاي قربانيان و مصدومان اين عمليات درخواست كرد براي مطالبه حقوق شخصي خود به دادگاه مركزي عراق مراجعه كنند.

به دنبال پخش اعترافات اعضاي تيم حفاظتي طارق الهاشمي معاون رييس جمهور عراق در ماه دسامبر گذشته مبني بر اقدامات تروريستي به دستور وي،  شوراي عالي قضايي عراق در 19 دسامبر حكم بازداشت اين مقام عراقي را به اتهام دست داشتن در اقدامات تروريستي صادر كرد.

اين اقدام باعث به وجود آمدن يك بحران سياسي در عراق شد و بدنبال آن، طارق الهاشمي به منطقه كردستان در شمال عراق پناهنده شد و همه اتهامات منتسب به خود و تيم حفاظتي اش را ساختگي و دروغ دانست.

در همين حال، نوري المالكي نخست وزير عراق تلاش كرد تا معاونش صالح المطلق را بركنار كند كه اين امر باعث شد تا ائتلاف العراقيه مشاركت خود در كابينه و پارلمان را به حالت تعليق درآورد.

العراقيه هفته گذشته از تصميم خود در اين زمينه عقب نشيني كرد.

براثا خاطرنشان كرده است: برخي از ناظران هشدارداده اند كه شكست نشست ملي آينده عراق باعث به پايان رسيدن روند سياسي كنوني اين كشور خواهد شد و عراق را با خلاء مواجه خواهد كرد و ممكن است به انحلال پارلمان و برگزاري انتخابات سراسري زودهنگام در اين كشور بيانجامد؛ اين روند ممكن است عراق را به سوي پرتگاه ناامني سوق بدهد؛ امري كه با افزايش انفجارها در شهرهاي مختلف عراق از هم اكنون در اين كشور خودنمايي مي كند.


دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها