جنگ عربستان و قطر در حومه پاریس

جنگ عربستان و قطر در حومه پاریس
جمعه 5 اسفند 1390 - 13:26

سرمايه گذاري هاي گسترده قطر در مناطق فقير نشين حومه پاريس در حمايت از جريان اسلامگراي افراطي، موجب نگراني محافل فرانسوي از جنگ پنهان قطر وهابي و عربستان در اين کشور شده است.

به گزارش روز جمعه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، قطر از دسامبر گذشته همچنان در حال حمایت مالی از صندوق حمایت از طرح های اقتصادی است، که در مناطق حومه پایتخت فرانسه جهت حمایت از فرانسوی های عرب تبار ایجاد شده است.

حمایت گسترده مالی از این قشرجامعه فرانسه که اکثر آنها اصالتا مغربی هستند، موجب نگرانی محافل فرانسوی در خصوص اهداف دوحه ای چنین اقدامی است.

از سوی دیگر، هنوز دو هفته از آغاز این طرح نگذشته بود، که "شیخ صالح بن عبدالعزیزآل شیخ" وزیر امور اسلامی و اوقاف سعودی، به پاریس سفر کرد.

این وزیر سعودی در جریان این سفر با "محمد موسوی" رییس "شورای اسلامی فرانسه" دیدار و گفت و گو کرد.

این هیأت در سال 2003 برای ارتباط و اتحاد مسلمانان و حمایت از فعالیتهای اسلامی در فرانسه، مانند ساخت مسجد، تعیین امامان جماعت در مساجد، و نمایندگان اسلامی در مدارس، بیمارستانها، و ناظران برای ذبح شرعی و ..  تأسیس شد.

این وزیر سعودی از مسجد بزرگ پاریس بازدید و با امامان جماعت گفت و گو کرد. وی پس از آن از مرکز اسلامی و فرهنگی ملک فهد در شهر "مونت لاجولی" در حومه پاریس بازدید کرد.

طبق اعلام رسانه های سعودی، شیخ صالح بن عبدالعزیز از سوی دولت سعودی یک میلیون یورو برای توسعه این مرکز و بزرگ کردن مسجد مربوط به آن تقدیم کرد.

 

در همین راستا، "نیکلا بو" نویسنده و روزنامه نگار فرانسوی از نگرانی بزرگ سعودی ها به دلیل فعالیتهای گسترده قطر در مناطق حومه پاریس، خبر داد.

نیکلا بو، در گزارشی مفصل در مجله "ماریان" تحت عنوان "جنگ نفوذ بین قطر و برادر – دشمن سعودی" تأکید کرد: سفر اخیر آل شیخ به پاریس به هدف جلب حمایت و وفاداری امامان جماعت به عربستان سعودی صورت گرفت.

وی افزود: قطر با موافقت "کلود گیان" وزیرکشور فرانسه، از ساخت مساجد و چند مؤسسه اسلامی و جمعیت اسلامگرای وابسته به اخوان المسلمین در فرانسه حمایت مالی می کند.

این نویسنده فرانسوی گفت: چگونه وزیر کشور فرانسه که تمدن های اسلامی را "واپسگرا" می نامد، از دوستان قطری خود که وابسته به اخوان المسلمین هستند، حمایت می کند؟ چرا این فرد متعصب که مخالف اسلامگرایان است، اجازه می دهد قطر در مناطق حاشیه نشین فرانسه پول توزیع کند و از مساجد اسلامگرایان حمایت مالی کند؟

نگرانی فرانسوی ها از قطر وهابی

در این میان آنچه که موجب نگرانی بیشتر فرانسوی ها می شود، سلفی و وهابی گری قطری ها است.

کشور کوچکی که آرزوهای بسیار بزرگی را در سر می پروراند.

از نشانه های این مواضع، افتتاح مسجد جدیدی در دوحه برای بزرگداشت "محمد بن عبدالوهاب" پایه گذار مکتب افراطی وهابی سعودی است.



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها