10 هزار یمنی قربانی تجاوز سعودی و متحدانش

10 هزار یمنی قربانی تجاوز سعودی و متحدانش
دوشنبه 19 تير 1396 - 19:02

براساس آمار یک کمپین مبارزه با تجارت اسلحه از سال 2015 تاکنون افزون بر 10 هزار یمنی در تجاوز عربستان سعودی و متحدانش جان خود را از دست داده اند.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بر اساس شکایت کمپین مبارزه با تجارت اسلحه، جت‌های جنگنده و بمب‌های فروخته‌شده به عربستان از سوی دولت انگلیس، در جنگ یمن جان مردم این کشور را می‌گیرند.

این گروه، از اقدام دولت انگلیس در تداوم صدور مجوز فروش اسلحه به عربستان انتقاد کرده است. بنا بر اعلام این کمپین، از سال 2015 بیش از 10 هزار نفر در یمن بر اثر تجاوز عربستان سعودی و متحدانش جان خود را از دست داده اند.

درهمین حال دادگاه عالی انگلیس امروز(دوشنبه) شکایت گروه‌های مدافع حقوق‌بشر از دولت این کشور برای توقف صادرات سلاح به عربستان سعودی را رد کرد.

به گزارش شبکه روسیالیوم، دادگاه عالی لندن در حکمی گفت: عدم تعلیق فروش تسلیحات به عربستان سعودی غیرقانونی نیست.

بر این اساس، این دادگاه ادعاها مبنی بر عملکرد غیرقانونی دولت انگلیس در تعلیق فروش تسلیحات به عربستان سعودی را رد کرد. 

قرار بود امروز دادگاه عالی بریتانیا پیرامون تعلیق فروش تسلیحات به عربستان سعودی تصمیم بگیرد.

انگلیس بیشترین تسلیحات و تجهیزات نظامی را به عربستان سعودی می‌فروشد که بعد از آغاز جنگ یمن و کشتار ائتلاف سعودی علیه غیرنظامیان یمنی، این مساله به چالشی میان مخالفان جنگ، حامیان حقوق بشر و دولت انگلیس تبدیل شده است.

از زمان آغاز تنش‌ها در یمن، انگلیس مجوز فروش تعداد قابل توجهی جنگنده‌، پهپاد، نارنجک و موشک به عربستان را صادر کرده است، اما کمپین مقابله با تجارت اسلحه با در نظر گرفتن بحران یمن و نقش انگلیس در آن، این احتمال را مطرح کرده که فروش سلاح به عربستان سعودی نقض قوانین اتحادیه اروپا و انگلیس است. سازمان‌های بین‌المللی از جمله کمیته صادرات سازمان ملل، پارلمان اروپا و سازمان‌های بشردوستانه مردم‌نهاد ادامه‌ حملات هوایی در یمن را محکوم کرده‌اند.

221

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها