سوریه نخستین آزمون همکاری روسیه و آمریکا

سوریه نخستین آزمون همکاری روسیه و آمریکا
سه شنبه 20 تير 1396 - 12:13

دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا در نشست گروه 20 و توافق آنان بر سر برقراری آتش بس در مناطقی از سوریه، کانون توجه رسانه های عربی قرار گرفت. برخی ابراز امیدواری کرده اند که نتیجه توافق زمینه حل مسالمت آمیز بحران چند لایه سوریه را فراهم کند.

العالم- یادداشت

 «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در حاشیه اجلاس سران 20 قدرت بزرگ صنعتی در هامبورگ دیدار کردند. 
ترامپ در آغاز نشست رسمی دوجانبه با پوتین به خبرنگاران گفت: ما درباره مسائل مختلفی در گذشته گفت وگوهای خوبی داشتیم ، امروز هم مذاکره می کنیم و این ادامه خواهد یافت.
رییس جمهوری آمریکا با بیان اینکه نگاه ما به اتفاقات بسیار مثبت برای روسیه و آمریکا و همه طرف های ذینفع است، خطاب به پوتین گفت: بودن با شما مایه افتخار است. 
پوتین پس از پایان دیدار دوساعته با رییس جمهوری آمریکا افزود: گفت وگویی بسیار طولانی با رئیس جمهوری آمریکا داشتم و مسائل مختلفی مانند اوکراین، سوریه و دیگر مشکلات و برخی مسائل دوجانبه مطرح شد. 
این نخستین دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه بود که از بسیاری جهات اهمیت داشته و زیر ذره بین رسانه ها و ناظران قرار گرفت. گزارش حاضر دربردارنده مهمترین محور تحلیل هایی است که درباره دیدار رئیس جمهوری روسیه و آمریکا در رسانه های عربی منتشر شده است.
نگاهی به دیدار ترامپ و پوتین
روزنامه «الاخبار» لبنان و «الحیات» چاپ لندن و بخش عربی رادیوی روسی «اسپوتنیک»، دیدار ترامپ و پوتین را در کانون توجه قرار دادند. 
به نوشته روزنامه الاخبار، دیدار پوتین و ترامپ از برجسته ترین رویدادهای نشست گروه 20 در شهر هامبورگ با میزبانی آلمان بود. در حالی که موضع گیری های استثنایی درباره این دیدار صادر نشد. اما طرف آمریکایی این گونه ترویج کرد که فضای دیدار بی نظیر بود. در حالی که رسانه های غرب به ویژه آمریکایی ترامپ را به دلیل در پیش گرفتن سیاست هایی بر خلاف میل دیگر کشورهای حاضر در نشست منزوی به شمار آوردند. اما او توانست در برخی زمینه ها فضا را بشکند.
در شرایطی که بسیاری از رسانه های آمریکا سرگرم موضوع متهم شدن دستگاه اطلاعاتی روسیه در انتخابات آمریکا هستند ترامپ به طور مستقیم با پوتین دیدار کرد. آنها به مدت دو ساعت و 15 دقیقه با هم مذاکره کردند. در حالی که مسائل مورد بحث آنها در رسانه زیاد نشت نکرد. اما بسیاری از ناظران به سرعت اظهارات ترامپ که دیدار با پوتین را افتخار خود دانست بهانه قرار دادند. بر این اساس برخی ترامپ را در گفت و گو با همتای روسی اش ضعیف به شمار آوردند و برخی دیگر معتقدند که پوتین تواست ترامپ عاشق پیشه را به بازی گیرد. 
روزنامه الحیات در گزارشی با عنوان «خوش بینی ترامپ از نتیجه نشست آمریکایی روسی» نوشت: ترامپ و پوتین ابراز اطمینان کردند که دیدار آنان زمینه مثبتی را در روند روابط میان دو کشور فراهم کند و به تیرگی هایی که پس از متهم شدن روسیه به دخالت در انتخابات آمریکا به وجود آمده است و شبهه های همدستی ترامپ با کرملین و اختلاف دو کشور درباره بحران های جهانی پایان دهد. این دیدار به ویژه پس از عقب نشینی ترامپ از توافق آب و هوایی پاریس و گرایش او به حمایت از تجارت بین الملل همه توجه ها را در نشست گروه 20 به خود جلب کرد.
به نوشته تارنمای رادیوی اسپوتنیک، بسیاری از سیاستمداران دیدار ترامپ و پوتین در نشست گروه 20 در هامبورگ را گام مهمی در تقویت روابط میان دو کشور به شمار آورده اند. 
در این زمینه «والنتینا ماتوینینکو» رئیس شورای اتحادیه روسیه گفت پس از این دیدار پیشرفت برجسته ای درباره مسائل مطرح شده در این نشست به وجود خواهد آمد. در شرایطی که ترامپ گفته است برای بررسی جدی بسیاری از موضوع ها با پوتین آمادگی دارد «الیکسی بوشکوف» عضو شورای دفاع روسیه تاکید کرد ترامپ بر روی ضرورت گفت و گو با روسیه برای خارج شدن از بحران های وخیم جهانی تاکید کرد.
توافق آتش بس مقدمه حل بحران سوریه
بخش عربی زبان رادیو اسپوتنیک روسیه، روزنامه های «عمان» چاپ مسقط، «الخلیج» امارات، «العرب» چاپ لندن، «الرای» اردن و صفحه عربی شبکه «سی ان ان» توافق روسیه و آمریکا برای برقراری آتش در سوریه را مقدمه ای برای حل بحران این کشور به شمار آوردند. 
به نوشته تارنمای رادیو اسپوتنیک، «کونتستانتین کوساچف» رئیس کمیته امور بین المللی شورای اتحادیه روسیه گفت: این دیدار فرصتی را برای بررسی بحران های سوریه و اوکراین و تلاش برای حل آنها فراهم می کند.
به نوشته روزنامه عمان، «رمزی عزالدین» معاون نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه توافق برای آتش بس در جنوب سوریه از تحول مثبتی به شمار آورد که به روند حل سیاسی بحران سوریه کمک می کند. این اقدامی در مسیر درست است. این توافق پس از دیدار پوتین و ترامپ در حاشیه نشست گروه 20 صورت گرفته است. این در شرایطی است که قرار است مذاکراتی در ژنو هم در این زمینه برگزار شود. همه این اقدام ها حل سیاسی بحران سوریه را به دنبال خواهد داشت و تحولاتی هستند که فضای مناسبی را برای مذاکره فراهم می کنند. 
از سوی دیگر، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت آتش بس در جنوب غربی سوریه نخستین و پیچیده ترین گام برای پایان دادن به جنگ است و مذاکرات بیشتر در این زمینه بعدهای سرنوشت ساز آتش بس و بازیگرانی را که نظارت بر آتش بس را بر عهده خواهند داشت، مشخص خواهد کرد.
به نوشته روزنامه العرب، توافق آتش بس در جنوب سوریه زمینه همکاری فراگیری میان واشنگتن و مسکو را فراهم می کند. اما برخی نسبت به توافق خوش بین نیستند زیرا شکستی برای آنان به شمار می رود. اما اوضاع در دیگر جبهه ها پیچیدتر است از این رو نیاز به همکاری دوجانبه بیشتر دارد. 
روزنامه الخلیج امارات در گزارشی به قلم «صادق ناشر» با عنوان «زمان همکاری سازنده با روسیه فرارسیده است» نوشت: این عبارت می تواند روند امور را در منطقه خاورمیانه تغییر دهد و به اختلاف های روسیه و آمریکا درباره سوریه و دیگر مسائل پایان دهد. شاید رمز عبور توافق آتش بس در جنوب سوریه این عبارت باشد که ترامپ در دیدار با پوتین آن را بر زبان آورده است و این عبارت بیانگر توافقی بزرگی در عرصه سیاسی و نظامی پس از سال ها جنگ و خون ریزی در سوریه است. 
روزنامه الرای در گزارشی به قلم «محمد خروب» نوشت: با وجود خوش بینی هایی که از توافق برای کاهش مناطق درگیری در سوریه به وجود آمده و با وجود اینکه پوتین اقدام های آمریکا در این زمینه را نشان عملگرایی دانسته است، اما هنوز هم این نگرانی وجود دارد که حزب جنگ سالار در دولت آمریکا بدون خستگی ناپذیری برای تجزیه سوریه و پیش بردن طرح آمریکا در منطقه تلاش کند.
به نوشته شبکه سی ان ان، سوریه آزمون همکاری روسیه و آمریکا است. هفته پیش «تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا از همه طرف ها غیر از داعش و دیگر گروه های همپیمان القاعده خواست به درگیری ها پایان دهند و به مرزهای جغرافیایی که برای پایان دادن به تنش بر روی آن توافق شده پایبند باشد. هر دو طرف روسی و آمریکایی می توانند با اردن برای پایان دادن به جنگ در جنوب سوریه به عنوان مقدمه ای برای همکاری های آینده در زمینه مبارزه با تروریسم در ارتباط باشند. چنین پیشرفتی برای ترامپ مهم است. زیرا در این صورت او توجیهی برای برقراری توافق با روسیه و بهبود روابط آمریکا با مسکو خواهد داشت.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها