فرانس پرس بررسی کرد؛

چالش های بزرگ دولت عراق پس از آزادی موصل

چالش های بزرگ دولت عراق پس از آزادی موصل
چهارشنبه 21 تير 1396 - 00:06

پس از شکست تروریست ها در موصل، نیروهای عراقی اکنون با وظیفه سنگین تامین امنیت، بازسازی و بازگشت مردم به خانه هایشان پس از نه ماه درگیری مواجه اند.

العالم - عراق

به گزارش خبرگزاری فرانسه از اربیل، به ویژه این موضوع در غرب موصل و قلب تاریخی آن که با تخریب های گسترده، درگیری های نزدیک، بمباران و انفجار های ایجاد شده توسط مسلحین تخریب شده، بیشتر است.

بنا بر این گزارش، نیروهای عراقی روز سه شنبه بخش کوچکی از موصل قدیم را پاکسازی کردند که احتمالا آخرین بازماندگان گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش در آن پنهان شده بودند. داعش حدود سه سال کنترل این شهر بزرگ شمال عراق را با جمعیت حدود دو میلیون نفر بر عهده داشت.

در حالی که صدها هزار نفر از ساکنان این شهر از بیم درگیری از آن گریخته اند، عفو بین الملل نیروهای عراقی و (به اصطلاح) ائتلاف بین المللی ضد داعش را به توسل بیش از به زور در مناطقی که در آن غیرنظامیان سکونت دارند ، متهم می کند.

هرچند نیروهای عراقی از بزرگترین پیروزی در مقابل داعش در موصل خبر می دهند، اما سازمان های بشردوست معتقدند بحران انسانی همچنان پابرجاست.

در بخش قدیم شهر بخش هایی از برخی ساختمان ها در خیابان فروریخته، گویی ساختمان ها در آفتاب سوزان تابستان عراق ذوب شدند.

به گفته سازمان ملل متحد بخش قدیم موصل یکی از شش بخش غرب موصل است که در جنگ به طور کامل تخریب شده است. دیگر مناطق آسیب های کمتری دیده اند. سازمان ملل متحد مبلغ مورد نیاز برای تلاش های ابتدایی در خصوص برقراری خدمات ابتدایی، نظام آموزشی و امنیتی و بازسازی را حدود 700 میلیون دلار برآورد می کند.

سازمان های بشردوست عقیده دارند با توجه به این میزان از تخریب صدها هزار خانواره آواره عراقی احتمالا در آینده نزدیک به خانه های خود باز نمی گردند.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور آوارگان نیز با اشاره به این مطلب اعلام کرد احتمالا هزاران نفر همچنان طی ماه ها آواره می مانند، بسیاری از آنها خانه ندارند.

طی نه ماه عملیات برای آزادسازی موصل حدود یک میلیون عراقی خانه های خود ر ا ترک کردند و به گفته سازمان ملل بخشی آنها به موصل بازگشتند که خانه های آنها در بخش شرقی موصل قرار داشت.

به غیر از چالش بازسازی و بازگشت آواره ها، مقامات عراقی باید همچنین به علل سال ها خشونت و ناامنی در این کشور بپردازند.

زید رعد الحسین مسئول حقوق بشر سازمان ملل گفت باید به علل ریشه ای خشونت و جنگ در عراق از لحاظ نقض حقوق بشر که همه گروه ها در این کشور در طول چندین دهه متحمل شده اند، پرداخته شود. فقط آن زمان است که می توان بنیان های محکمی برای صلح پایدار که مردم عراق استحقاق دارند، ریخت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها