آزادی موصل و پیروزی دیگر برای محور مقاومت؛

توازن قوای منطقه در دستان ایران و همپیمانانش

توازن قوای منطقه در دستان ایران و همپیمانانش
پنج‌شنبه 22 تير 1396 - 08:29

تحلیلگر برجسته مسائل عرب نوشت: آزادی موصل از اشغال داعش تداوم پیروزی های محور ایرانی در برابر شکست های عربستان بوده پیروزی هایی که هیمنه آمریکا و اسرائیل را شکسته و توازن قوا در منطقه را تغییر داده است.

العالم ـ یادداشت

عبدالباری عطوان در مقاله روز پنجشنبه خود در واکنش به پیروزی نیروهای عراقی درموصل و بحران جاری کشورهای عربی در روزنامه رای الیوم می نویسد: همزمانی پیروزی نیروی های عراقی و بازپس گیری شهر موصل با یازدهمین سالروز پیروزی حزب الله لبنان برضد تجاوزات رژیم صهیونیستی در سال 2006 ممکن است از روی تصادف باشد اما ربط این رویدادها به همدیگر این است که هر دوی آنها، پیروزی محور ایرانی در منطقه و تداوم پیروزی های این کشور و متحدانش یکی پس از دیگری است.
وی می افزاید: 'سید حسن نصرالله' دبیرکل حزب الله لبنان در سخنان خود به همین مناسبت، پیروزی نیروهای عراقی در موصل را ستود و آزادی این شهر از اشغال داعش را بسیار مهم و عظیم خواند و افزود که فرماندهان اهل سنت عراق جایگاه استثنایی در جنگ برضد داعش داشتند و اگر جریان فتنه در عراق مسدود ماند به دلیل همین موضعگیری شجاعانه علمای اهل سنت بود.
عطوان تاکید کرد که پیروزی های محور ایرانی در عراق ، سوریه و لبنان در حالی است که محور سعودی عقبگرد داشته و طرح های آن این کشور را دربحران های داخلی و بحران و تنش منطقه ای از جمله در قطر و یمن غرق کرده است.
وی افزود: محور ایرانی در منطقه در کشورهای عراق، سوریه، لبنان و غیره موفق بوده و روزبه روز این محور منسجم تر و مستحکم تر شده درحالی که محور مقابل انسجام خود را ازدست داده و گسسته و در بیشتر جبهه ها همانند سوریه، عراق و یمن شکست خورده است.
عطوان تاکید کرد که یکی از عوامل پیروزی محور ایرانی تمسک آن به مشروعیت مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی بوده که این اساسی ترین رمز پیروزی این محور است، در مقابل محور سعودی عادی سازی روابط و سازش با رژیم صهیونیستی را مشروع می داند و این تفاوت بزرگ این دو محور است.
این تحلیلگر عرب ادامه داد: سید حسن نصرالله در ستایش نقش فرماندهان اهل سنت عراق در جلوگیری از بروز فتنه در این کشور بسیار محق بود و این گامی هوشمندانه در برابر تلاش های منطقه ای و بین المللی برای برافروختن بحران های فرقه ای بین اهل سنت و شیعه عراق بود،فتنه ای که به تشکیل گروه های مسلح جدید و بروز فتنه و جنگ در عراق منجر می شود و فراغ گروه تروریستی داعش را جبران می کند.
عطوان نوشت: مسیر ایران در تشکیل قوایی غیر نظامی و غیر سنتی هر روز گسترده تر شد و نتیجه داد. پس از پیروزی حزب الله در لبنان ما اکنون در عراق نیز نمونه آن را در نیروهای بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) شاهدیم که نقش مهمی در شکست گروه تروریستی داعش داشتند.
وی افزود: درحالی که آمریکا و نیروهای آن برضد عراق جنگیدند و آن را اشغال کردند و به این جنگ تحت عنوان برپایی'عراق جدید' آن هم بر ویرانه های حزب طائفه گرای بعث افتخار کردند اما ما امروز خود را پس از آزادسازی موصل در برابر 'عراقی جدید تر' می بینیم که در سایه محور ایرانی- سوریه ای نقش خود را بعنوان قدرت محوری در منطقه بازجسته است.
این تحلیلگر با بیان اینکه دبیر کل حزب الله لبنان رسما اعلام کرد که طرف هایی هستند که سعی در بی اهمیت جلوه دادن آزادسازی موصل دارند افزود: می خواستیم که سید حسن نصرالله در سخنان خود به بیم های بسیاری از عراقی ها و مردم عرب اشاره می کرد، بیم سقوط عراق به باتلاق جنگ های فرقه ای و طایفه گری و انتقام جویی.
وی تصریح کرد که منطقه عربی در حال بازسازی ساختارخود به لحاظ نقشه جغرافیایی و سیاسی است، بخصوص با توجه به تحولات سریع در سوریه ، نقش مضاعف روسیه و شکست غالب نظریات که در طول شش سال گذشته ازاحتمال سقوط نظام حاکم در سوریه حکایت می کردند.
عطوان می افزاید: عصر طلایی دهه های گذشته که در آن اموال و ثروت های منطقه خلیج حکمرانی می کرد سپری شده و در حال نابودی است نه فقط به دلیل کاهش در آمدهای نفتی و بخار شدن بخش عظیمی از ذخایر مالی حاصل از آن بلکه به دلیل نقشه های آمریکا برای انتقال نا آرامی ها و بی ثباتی ها به منطقه و آمادگی برای آغاز محاکمه سه کشور عربستان سعودی، قطرو امارات به اتهام حمایت از تروریسم. 15 مورد بر ضد این کشورها برای دست داشتن در حملات 11 سپتامبر 2001 به محاکم آمریکایی ارجاع داده شده که غرامت آنها برای پرداخت به خانواده قربانیان به تیلریون ها دلار می رسد.
وی در ادامه می نویسد معتقدیم که اغلب جنگ ها و طرح های کنونی برای فروپاشیدن منطقه به نفع منافع اسرائیل بوده است اما این تغییراتی که در معادلات قوا روی داده چندان به نفع اسرائیل نیست و خطری اساسی برای آن محسوب می شود.بیشترین چیزی که در حال حاضر این رژیم از آن بیم دارد رسیدن متحدان ایران به مرزهای جنوبی سوریه است.
عطوان اشاره می کند که مصر روابط خود را با سوریه حفظ کرده و وزارت خارجه این کشور پیروزی عراق در موصل را تبریک گفت. کاهش حملات رسانه ای مصر بر ضد ایران با اینکه قاهره در بحران جاری در روابط میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس موضع ضد قطری گرفته است، نشان از این دارد که مصر نمی خواهد همه تخم مرغ های خود را در سبد سعودی ها بگذارد.
وی در پایان می نویسد که منطقه خاورمیانه با تغییرات زیادی روبرواست که در اثر آن هیمنه آمریکا در منطقه اگر ازبین نرود اما تاحد زیادی کاسته می شود و توازن قوا به نفع محوری که اکنون پیروز میدان است، خواهد بود.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها