ولایتی درگذشت مریم میرزاخانی را تسلیت گفت

ولایتی درگذشت مریم میرزاخانی را تسلیت گفت
شنبه 24 تير 1396 - 18:35

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد درگذشت مریم میرزاخانی نابغه نامدار ریاضی ایران و جهان را تسلیت گفت.

العالم- ایران 

علی اکبر ولایتی روز شنبه در پیام اینستاگرامی خود نوشت:
«بسم الله الرحمن الرحیم 
انالله و انا الیه راجعون 
درگذشت نابغه ایرانی سرکار خانم مریم میرزا خانی که در رشته ریاضی در کشور و جهان درخشید موجب تاثر و تالم گردید.
اینجانب درگذشت این بانوی نخبه ایرانی که خدمات شایسته و بی نظیری را ارائه و توانست نام ایران را در عرصه های مهم علمی جهان به بزرگی ثبت و ضبط نماید به جامعه علمی، دانشگاهی و نخبگان کشور، خانواده معزز و بازماندگان تسلیت عرض می کنم و برای این دانشمند، غفران و رحمت الهی مسئلت می نمایم.
علی اکبر ولایتی 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام»مریم میرزاخانی، ریاضیدان برجسته ایرانی-آمریکایی و استاد دانشگاه استنفورد، در بیمارستانی در آمریکا درگذشت.
نزدیکان خانم میرزاخانی گفتند وی در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشته است.
مریم میرزاخانی نخستین زنی بود که مدال فیلدز، معتبرترین جایزه حوزه ریاضی و معروف به نوبل ریاضیات را از آن خود کرد. او به تازگی به عضویت فرهنگستان هنر و علوم آمریکا در آمده بود.
خانم میرزاخانی در دانشگاه صنعتی شریف تهران، و سپس دانشگاه هاروارد، در آمریکا تحصیل کرده بود و در 31 سالگی به پروفسوری و بالاترین درجه دانشگاهی رسید. مطالعات او در زمینه نظریه توابع ستایش‌های بسیاری از ریاضیدانان را برانگیخته بود.
مریم میرزاخانی پیش از دوره مطالعات دانشگاهی توانایی بالای خود در ریاضی را نشان داده بود. او اولین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران مدال طلا گرفت و نخستین فردی بود که در آزمون المپیاد ریاضی نمره کامل گرفت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها