قطر، کوتوله‌ای در انتظار بحران

قطر، کوتوله‌ای در انتظار بحران
شنبه 13 اسفند 1390 - 13:54

روزنامه لوموند فرانسه نوشت: قطر كه بعنوان يك كشور كوچك و کوتوله كاملا تصادفي در مسير تاريخ به وجود آمده، و وارد صحنه حوادث برخي كشورها شده است؛ با پيامدهاي معکوس سياستهاي بلندپروازانه خود مواجه خواهد شد.

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، اين روزنامه فرانسوی در مقاله اي به قلم "بنيامين پارت" مي نويسد: امير قطر شيخ حمد بن خليفه آل‌ثاني كه كشورش با قدرت وارد بازار سرمايه گذاري اروپا شده است، عطش سيري ناپذيري در زمينه سرمايه گذاري دارد. اما قطر درسایه بلندپروازی‌های خود دير يا زود با حوادثي مواجه خواهد شد كه این کشور را سر جای خود خواهد نشاند.

لوموند خاطرنشان کرد: قطر کوچک، كه 85 درصد از ساكنان آن غير قطري هستند، سياست دخالت در همه زمينه‌ها را در پيش گرفته و حتي در صحنه رويدادهاي كشورهاي عربي وارد شده است. به طوري كه هواپيماها و نيروهاي ويژه اش را به ليبي ارسال و اتهاماتي را متوجه سوريه مي كند. قطر همچنین از طریق شبكه الجزيره که آن را در خط اول استراتژي نفوذ خود قرار داده، سياست ابهام را در پيش گرفته است.

اين روزنامه با اشاره به مراحل صعود قطر در صحنه بين الملل مي نويسد: در اواسط دهه نود ميلادي امير كنوني قطر از حضور پدرش در سوييس براي كودتا عليه وي بهره برد، و قدرت را در دست گرفت. وي همچنين در دهه نود ميلادي با رژيم اسرائيل روابط ديپلماتيك برقرار كرد و در سال 2003 درهاي كشورش را به روي نيروهاي نظامي آمريكا گشود، تا از طریق ایجاد بزرگترين پايگاه هوايي امريكا در خارج از آن كشور، قطر به گذرگاهي براي عمليات عليه افغانستان و عراق تبديل شود.

لوموند با اشاره به مرحله نهايي صعود جايگاه آل ثاني از سال گذشته ميلادي و همزمان با آغاز حوادث كشورهاي عربي، مي نويسد: قطري ها با فرصت طلبي از خلأ به وجود آمده در صحنه كشورهاي عربي بهره گرفتند. بنابراين شيخ حمد هيچ گونه علاقه شديد و ويژه اي به دمكراسي ندارد. اما تمايل به ماندگار شدن در تاريخ با کمک تبلیغاتی شبکه الجزيره، امیر قطر را به سوي حضور در صحنه رويدادها سوق مي دهد.

اين روزنامه فرانسوي خاطرنشان کرد: دخالت قطر باعث خشم فزاينده اي در جهان عرب شده است. براي نمونه سفر امير قطر به تونس باعث تحريك مردم اين كشور شده، و تونسی ها او را به همدستی با آمريكا در توطئه خاورميانه جديد متهم کردند. امیر قطر همچنین در جریان سفر به موریتانی، از سوی همتای خود از این کشور طرد شد.

اين روزنامه با به تمسخر گرفتن سياست‌ها و وضعيت قطر مي افزايد: امیر قطر برای آنکه خود را دلاور صحنه دمکراسی نشان می داد، باید اعلام می کرد که در سال 2013 انتخابات پارلمانی در قطر برگزار می شود .. خاندان آل ثاني از نتايج معكوس سياست ها و اقداماتش در امان نخواهد بود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها