صادرات نخستین محموله اورانیوم استرالیا به هند در سکوت

صادرات نخستین محموله اورانیوم استرالیا به هند در سکوت
چهارشنبه 28 تير 1396 - 14:59

استرالیا سه سال پس از امضای توافقنامه هسته ای غیرنظامی با هند که اجازه صادرات اورانیوم را به دهلی نو می داد، صادرات نخستین محموله اورانیوم را به هندوستان تایید کرد.

العالم ـ آسیا

'جولی بیشاپ' وزیر امور خارجه استرالیا، جزئیات کمی در مورد فروش و ارائه این اورانیوم به هندوستان ارائه کرد و روز چهارشنبه تنها گفت که نخستین محموله به هند صادر شده است.
به نوشته تارنمای شبکه 'ای.بی.سی'، توافقنامه عرضه اورانیوم به هندوستان سال 2014 میلادی امضا شد و 'تونی ابوت' نخست وزیر وقت استرالیا، گفت که اورانیوم می تواند نقش مهمی در نیازهای رو به رشد انرژی هند بازی کند.
وزیر امور خارجه استرالیا در بیانیه ای کوتاه، گفت که نخستین محموله (اورانیوم) در نهایت در مسیر قرار گرفته است.
جزییاتی از این محموله ارائه نشد.
مقامات هندی در این مورد بلافاصله اظهارنظر نکردند، در حالی که وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا اعلام کرد: جزئیات منوط به مذاکره تجاری است.
وزیر خارجه استرالیا که در دهلی نو بسر می برد با توجه به تنش های پاکستان و هند که معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا نکرده است، گفت: از اورانیوم استرالیا سوء استفاده نمی شود.
وی گفت: ما همه شرایط را برای عرضه و همکاری هسته ای غیر نظامی پاک در نظر گرفته و این اطمینان وجود دارد که هندوستان منع گسترش را رعایت می کند.
بیشاپ گفت که استرالیا در ادامه، اورانیوم را با توجه به ترتیبات تجاری با هند ارسال خواهد کرد.
استرالیا دارای 40 درصد از ذخایر اورانیوم جهان است و سالانه بیش از هفت هزار تن از این محصول را صادر می کند.
'مالکوم ترنبول' نخست وزیر استرالیا فروردین ماه امسال در سفر به دهلی نو با اشاره به عزم این کشور برای گسترش روابط با هند، تصریح کرد استرالیا امیدوار است هرچه زودتر صادرات اورانیوم را به هند آغاز کند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها