تلاش ژاپن برای مقابله با تروریسم تا المپیک 2020

تلاش ژاپن برای مقابله با تروریسم تا المپیک 2020
پنج‌شنبه 29 تير 1396 - 02:13

با توجه به در پیش بودن المپیک توکیو تا سه سال دیگر، دولت ژاپن تلاش‌های خود را برای پیشگیری از حملات تروریستی با استفاده از مواد هسته‌ای و رادیو اکتیو افزایش داده است.

العالم-آسیا

به گزارش خبرگزاری کیودو، آژانس بین‌المللی اتمی ژاپن توانسته دستگاهی را طراحی کند که قادر است مواد رادیواکتیو را در فرودگاه‌ها تشخیص دهد.

یک مقام این آژانس به کیودو گفت: ما می‌خواهیم تا بازدارندگی علیه تروریسم هسته‌ای را ارتقا دهیم.

بر اساس این گزارش، در یک نشست که در ماه دسامبر میان رئیس آژانس انرژی اتمی ژاپن و یک استاد دانشگاه توکیو برگزار شد بر اهمیت ارتقاء امنیت هسته‌ای پیش از برگزاری مسابقات المپیک تاکید شده است.

تا کنون گزارش‌های متعددی از تلاش برای قاچاق مواد رادیواکتیو در سرتاسر جهان ثبت شده است.

در سال 1994، نهادهای بازرسی مواد هسته‌ای قاچاق شده را در فرودگاه مونیخ در آلمان ردیابی و توقیف کرد. این مواد که شامل پلوتونیوم مناسب برای ساخت سلاح هسته‌ای بودند در پرواز لوفتهانزا از مسکو به مونیخ کشف شد.

هم‌چنین در سال‌های اخیر نگرانی‌هایی در مورد اینکه گروه تروریستی داعش توانسته باشند یک بمب کثیف بسازند وجود داشته است. بر خلاف تسلیحات هسته‌ای چنین بمب‌هایی را می‌توان بدون در اختیار داشتن مهارت‌های ویژه با هزینه‌های ارزان ساخت.

برای جلوگیری از ورود مواد هسته‌ای به فرودگاه‌های ژاپن، آژانس انرژی اتمی ژاپن دستگاهی را ساخته است که حتی مقادیر بسیار ناچیز اورانیوم مخفی شده در کیف‌ها را تشخیص می‌دهد و این دستگاه قادر است به سرعت اورانیوم را تشخیص دهد.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها