افزایش تنش های چین و آمریکا بر سر تایوان

افزایش تنش های چین و آمریکا بر سر تایوان
جمعه 30 تير 1396 - 13:25

به دنبال تصویب طرحی در مجلس نمایندگان آمریکا برای پهلو گرفتن ناوهای این کشور در بنادر تایوان، چین اعلام کرده است که از این پس در تنگه تایوان حضور قویتری خواهد داشت.

العالم ـ آسیا

وزارت دفاع چین امروز (جمعه) در بیانیه ای اعلام کرد: با توجه به تنش هایی که شکل گرفته است، لازم می بینیم بر تنگه تایوان نظارت جدی داشته باشیم .
این خبر پس از آن اعلام می شود که یک ناو جنگی آمریکا وارد تنگه تایوان شده است، منطقه ای بسیار حساس برای چین که به هیچوجه برای پکن جای مصالحه در آن وجود ندارد .
این اقدام یکی از نادرترین تلاش های آمریکا برای تقویت روابط نظامی با تایوان است، که چین آن را یک استان منزوی می داند که باید با چین وحدت پیدا کند.
بر اساس لایحه ای که آمریکا تنظیم کرده است کشتی های این کشور پس از مدت ها بار دیگر می توانند در بسیاری از بنادر تایوان پهلو بگیرند.
آمریکا از سال 1972 میلادی به بزرگترین فروشنده سلاح به تایوان بدل شده است و اکنون این نگرانی برای چین وجود دارد که این کشور با اعزام ناوهای خود به تایوان مسیر فروش های تسلیحاتی بیشتر را هم هموار کند.
پس از آنکه آمریکا اعلام کرد که چین در زمینه حل و فصل مساله هسته ای شبه جزیره کره کم کاری می کند، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از یک معامله تسلیحاتی یک میلیارد و 420 میلیون دلاری با تایوان خبر داد.
چین هم به دنبال آن دوباره در مسیر رفت و برگشت ناو هواپیمابر لیایونینگ به هنگ کنگ، این امکان را فراهم کرد که این ناو وارد تنگه تایوان شود که اعتراض تایپه را به دنبال داشت.
وزارت امور خارجه چین به آمریکا هشدار داده است که با نزدیک شدن به تایوان و تصویب لایحه دفاعی اخیر و فروش تسلیحاتی بیش از این به روابط دو کشور لطمه نزند و حساسیت مساله تایوان برای چین را کاملا درک کند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها