فناوری در خدمت پزشکی؛

تولید انسولین با کمک نرم افزار تلفن همراه

تولید انسولین با کمک نرم افزار تلفن همراه
شنبه 31 تير 1396 - 03:44

گروهی از متخصصان چینی یک سیستم جدید طراحی کردند که در هنگام نیاز بیماران قندی به انسولین، با استفاده از یک نرم افزار گوشی هوشمند سلول‌های آن‌ها را تحریک می‌کند تا انسولین تولید کنند.

العالم - گوناگون


این سیستم جدید فناوری‌های ارتباطی را با دو فناوری درمان مبتنی بر سلول و اپتوژنتیک ادغام کرده است. فناوری اپتوژنتیک در واقع تکنیکی است که در آن از پرتوهای نور برای تنظیم فعالیت‌های سلولی استفاده می‌شود و در این سیستم جدید نقشی کلیدی دارد. 
محققان به‌منظور استفاده از این فناوری، سلول‌هایی را با استفاده از نوعی پروتئین حساس به نور که قابلیت تولید انسولین را در زمان دریافت پرتوهای نوری far-red LED یا FRL دارد، بهینه‌سازی می‌کنند. سپس این سلول‌ها و منبع نور درون یک غلاف زیستی قرار گرفته و زیر پوست شخص مبتلا به دیابت ایمپلنت می‌شود. در این سیستم عملکرد منبع نور توسط یک برنامه موبایل که روی گوشی هوشمند نصب شده، کنترل می‌شود. 
برای این منظور از یک جعبه کنترل استفاده می‌شود که دربرگیرنده مدارات الکترومغناطیسی برای فعال کردن منبع نور است. علاوه بر این به‌منظور اندازه‌گیری قند خون از یک دستگاه اندازه‌گیری مجهز به فناوری بلوتوث استفاده می‌شود که اطلاعات را برای برنامه موبایل ارسال می‌کند.
محققان عملکرد این سیستم را روی موش‌های مبتلا به دیابت آزمایش کردند و این سیستم توانست به مدت ۱۵ روز انسولین موردنیاز آن‌ها را تامین کند و بدون هرگونه عوارض جانبی قند خون آن‌ها را به میزان عادی برساند.
با وجود عملکرد خوب این سیستم روی موش‌ها هنوز راه درازی تا آزمایش این سیستم روی انسان‌ها و به‌کارگیری تجاری آن باقی مانده است. 
گزارش کاملی این تحقیقات درنشریه Science Translational Medicine منتشر شده است./منبع : imna

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها