هشدار فائو درباره اوضاع وخیم گرسنگان شرق آفریقا

هشدار فائو درباره اوضاع وخیم گرسنگان شرق آفریقا
دوشنبه 2 مرداد 1396 - 09:44

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در گزارشی هشدار داد شمار افرادی که در کشورهای شرق آفریقا به کمکهای بشردوستانه فوری نیاز دارند به طرز نگران کننده ای افزایش یافته است

العالم - آفریقا

طبق گزارش فائو کاهش بارندگی در شرق آفریقا وضعیت کشاورزی و تولید محصولات غذایی را در این منطقه به شدت تحت تاثیر قرار داده و شمار افراد نیازمند به کمکهای بشردوستانه بین المللی را افزایش داده است.

مناطق جنوبی و مرکزی سومالی، جنوب شرقی اتیوپی، شمال و شرق کنیا، شمال تانزانیا ، شمال شرقی و جنوب شرقی اوگاندا از جمله مناطق شرق آفریقا هستند که کاهش میزان بارندگی در آنها نسبت به فصول گذشته بسیار محسوس بوده و از پنجاه درصد نیز کمتر بوده است.

طبق گزارش فائو هشدار درباره خطرات فزاینده کمآبی و خشکسالی شدید در شرق آفریقا را سامانه جهانی اطلاع رسانی و هشدار سریع SMIAR منتشر کرده و اعلام کرده است کاهش شدید بارندگی در فصل اخیر که سومین فصل پیاپی خشکسالی محسوب می شود، به طرز قابل ملاحظه ای بر زندگی خانواده ها تاثیر گذاشته و آنها را به شدت نیازمند کمکهای غذایی بشردوستانه کرده است.

فائو در گزارش خود هشدار داده  ممکن است تغییرات ناگوار آب و هوایی تا سال دو هزار و بیست، بیش از یکصد و بیست میلیون نفر دیگر را در نقاط مختلف جهان به ویژه در آفریقا به زیر خط فقر بکشاند. کارشناسان فائو معتقدند طبق یک سناریوی بدبینانه ، پیامدهای شدید تغییرات آب و هوایی بیشتر از همه جوامعی را نابود خواهد کرد که برای امرار معاش خود عمدتا به کشاورزی وابسته هستند اما پیامدهای ناامنی غذایی می تواند به همه مناطق و جوامع گسترش یابد. فائو در گزارش خود تحول گسترده شبکه های کشاورزی و غذایی را  به منظور سازگار شدن تغذیه انسان با تغییرات اقلیمی خواستار شد.

سازمان ملل متحد نیز اوایل امسال با انتشار گزارشی از تشدید ناامنی غذایی میلیونها نفر از ساکنان کشورهای شمال و شرق آفریقا به علت خشکسالی طولانی ابراز نگرانی کرد. طبق اعلام نهادهای امدادرسان سازمان ملل متحد، میلیونها نفر از ساکنان کشورهای این منطقه آفریقا به کمکهای غذایی فوری نیاز دارند و انتظار نمی رود که امنیت غذایی این کشورها در کوتاه مدت بهبود پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از ادیس ابابا، دومینیک بورژون مدیر بخش موقعیت های اضطراری فائو اعلام کرد برای سومین فصل پیاپی ساکنان برخی مناطق شرق آفریقا شاهد کاهش بارندگی شدید بوده اند و برای این که شرایط زندگی در این مناطق وخیم تر نشود لازم است که کمکهای غذایی فوری در اختیارشان قرار گیرد.

شمار افرادی که در پنج کشور یادشده در گزارش فائو به کمکهای غذایی مبرم نیاز دارند بالغ بر شانزده میلیون نفر اعلام شده است که حدود سی درصد بیشتر از اواخر سال دو هزار و شانزده است. فائو هشدار داد پیش بینی می شود اوضاع در ماه های آینده در این مناطق از این هم بدتر شود.

خبرگزاری صدا و سیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها